Search

Κοινός αγώνας ναυτικών και νησιωτών για δημόσιες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες

Τη σύσταση δημόσιου φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για τη εξασφάλιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών μεταξύ τους αλλά και με την ηπειρωτική Ελλάδα, διεκδικεί η ΑΝΤΑΡΣΙΑ.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε αφού αναφέρεται στα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά σε σχέση με το ακτοπλοϊκό, σημειώνει:

«Η Ανταρσία στο Αιγαίο – Αντικαπιταλιστική Αριστερά από την ίδρυσή της αγωνίζεται για δημόσιο φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών που θα εξασφαλίζει τη σύνδεση ανάμεσα στα νησιά, αλλά και με την ηπειρωτική Ελλάδα σε καθημερινή βάση, σύμφωνα με τις κοινωνικές ανάγκες και τις τεχνικές δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα. Επίσης, η μεταφορά των επιβατών με τα πλοία πρέπει να είναι δωρεάν ώστε να μειωθεί το κόστος διαβίωσης στα νησιά, το οποίο θα οδηγήσει σε αύξηση του πληθυσμού τους και σε αύξηση της επιβατικής κίνησης. Ακόμη, η δωρεάν μετακίνηση θα ευνοήσει την τουριστική κίνηση προς τα νησιά, ιδιαίτερα εκείνα που δέχονται μικρό αριθμό επισκεπτών, όπως είναι τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Όλη αυτή η διαδικασία θα αυξήσει τις εμπορευματικές μεταφορές, ενώ τα έσοδα που θα προκύψουν από τις αυξημένες εμπορευματικές μεταφορές θα καλύψουν την απώλεια των εσόδων από τα εισιτήρια των επιβατών.

Η πρόταση μας απευθύνεται στους νησιώτες και τους ναυτικούς ως πλαίσιο αγώνα που η υλοποίηση του απαιτεί την ανατροπή των μνημονίων, των πολιτικών επιλογών των ελληνικών κυβερνήσεων και της Ε.Ε., αλλά και την διαγραφή του δημοσίου χρέους. Μόνο έτσι θα διαμορφωθεί το αναγκαίο πολιτικό πλαίσιο και θα εξασφαλιστούν οι πόροι για να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός που παρουσιάζουμε.

Γιατί δημόσιος φορέας ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών

Οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις είναι στρατηγικής σημασίας κλάδος για την οικονομική και κοινωνική ζωή των νησιών. Από αυτές εξαρτάται – σε πολύ μεγάλο βαθμό- η ζωή των νησιωτών, η διατροφή τους, η υγείας τους κ.λπ., γι’ αυτό και δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αφήνονται στα χέρια των εφοπλιστών και των τραπεζιτών. Δεν μπορεί να καταδικάζονται σε μαρασμό ολόκληρα νησιά για να κερδοσκοπούν μια χούφτα εφοπλιστές και τραπεζίτες. Επιπλέον, ήδη δαπανώνται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για τις λεγόμενες άγονες γραμμές. Πρόκειται για μια τεράστια δαπάνη που αντί να βελτιώνει τις συνδέσεις για τους νησιώτες, αυξάνει τα κέρδη των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Με την δημιουργία του φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών ο ακτοπλοϊκός στόλος θα περάσει στο Δημόσιο, γιατί μόνο έτσι μπορεί να μπει τέλος στα κερδοσκοπικά παιχνίδια των εφοπλιστών. Ο φορέας θα πρέπει να λειτουργεί με εργατικό έλεγχο σε οικονομικό, τεχνικό και διοικητικό επίπεδο. Αυτό σημαίνει ότι θα επαναφέρει όλες τις εργατικές κατακτήσεις των ναυτικών που χάθηκαν κατά τα χρόνια των μνημονίων.

Σήμερα είναι τεχνικά εφικτό και κοινωνικά αναγκαίο τα μεγάλα νησιά (Λήμνος, Λέσβος, Χίος, Σάμος και Ικαρία) να έχουν απευθείας, καθημερινή, ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά και δύο τουλάχιστον συνδέσεις την εβδομάδα με την Θεσσαλονίκη με ταχύπλοα πλοία που θα μειώσουν τον χρόνο του ταξιδιού. Επίσης, τα μικρότερα νησιά μπορούν να συνδέονται με τα μεγάλα με άμεσες ανταποκρίσεις. Μεταξύ των νησιών του Βορείου Αιγαίου πρέπει να δημιουργηθεί ένα πυκνό δίκτυο ακτοπλοϊκών συνδέσεων με σκάφη κατάλληλα για την μεταφορά ανθρώπων, εμπορευμάτων και οχημάτων. 

Σημαντικός πυλώνας του δημόσιου φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών θα είναι και η διαμόρφωση δικτύου συνδέσεων των νησιών της Περιφέρειας με τα τουρκικά παράλια, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η πυκνή, γρήγορη και φθηνή σύνδεση των νησιών με τα μικρασιατικά παράλια όλο το χρόνο. 

Παράλληλα, είναι αναγκαίο να κατασκευαστούν νέα λιμάνια, να αναβαθμιστούν όσα από τα υπάρχοντα θα συνεχίσουν να παίζουν το σημερινό τους ρόλο και να ολοκληρωθούν τα έργα στα λιμάνια που βρίσκονται υπό κατασκευή. Σε κάθε νησί θα πρέπει να υπάρχουν και να είναι λειτουργικά τουλάχιστον δύο επιβατικά – εμπορικά λιμάνια. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχουν λιμάνια για την υποδοχή εύφλεκτων και επικίνδυνων φορτίων (καύσιμα κ.λπ), τα οποία, όμως, είναι επιβεβλημένο να βρίσκονται μακριά από τους οικισμούς για λόγους ασφαλείας. 

Η πρόταση μας υπερβαίνει τα στενά πλαίσια που βάζει η αρχή του καπιταλιστικού κέρδους, αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν ακτοπλοϊκές συνδέσεις που δεν θα είναι “κερδοφόρες”, όμως θα υπάρχουν γιατί είναι κοινωνικά αναγκαίες. Επιπλέον, μεσοπρόθεσμα αυτές οι γραμμές θα πάψουν να είναι ζημιογόνες, γιατί θα συμβάλλουν στην ανάπτυξης της κοινωνικής και οικονομικής ζωής των νησιών».