Search

Διαμαρτυρία από «το κιρκινέτσι» για τα έργα της ΔΕΥΑΛ στην Κουλμπάρα : “Να προστατευτούν το περιβάλλον, οι άνθρωποι και η ζωή στις γειτονιές”

Ο Σύλλογος κατοίκων συνοικιών Κουλμπάρας και Κιόσκι Μυτιλήνης «το κιρκινέτσι» εκφράζει τη βαθειά του ανησυχία για τις συνεχιζόμενες κακοτεχνίες αλλά και τις εργολαβικές αυθαιρεσίες στο έργο της αντικατάστασης τμημάτων δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης στη γειτονιά μας.

Τα λιθόστρωτα, όπου ανακατασκευάστηκαν, αντικαταστάθηκαν από κακότεχνες κατασκευές με τσιμέντο (οδοί Ελευθερών και Κιλκίς), το οποίο σκεπάζει σε πολλά τμήματα τους τις πέτρες. Και βέβαια το καινούργιο λιθόστρωτο καμία απολύτως σχέση δεν έχει με το προυφιστάμενο υπερεκατοντάχρονο. Στην ένωση του νέου λιθοστρώτου με τις επιφάνειες των ακινήτων υπάρχουν κενά αφού σε μεγάλο τμήμα από αυτά επιλέχθηκε να μην αντικατασταθούν παλαιότερες στρώσεις. Περιττό να αναφέρουμε ότι τα νέα λιθόστρωτα εγκαταλείφτηκαν ασκούπιστα και άπλυτα με αποτέλεσμα μεγάλες ποσότητες οικοδομικών υλικών να πακτώνονται καλύπτοντας τις όποιες εργασίες έγιναν.

Σε δρόμους όπου δεν υπήρχαν λιθόστρωτα, κατεστραμμένα ακόμα και στη δεκαετία του 1990 και κατά παράβαση των όσων οι νόμοι ορίζουν, (οδοί πάροδος Μπιζανίου και Ναυάρχου Βότση) οι τομές καλύφθηκαν με γρήγορα μπαζώματα και στη συνέχεια με τσιμέντο και μάλιστα με πολύ κακότεχνο τρόπο. Σε αυτές τις περιπτώσεις υφιστάμενα τμήματα του οδοστρώματος πολύ μικρότερης έκτασης από τις τομές εγκαταλείφτηκαν κατεστραμμένα και δεν αποκαταστάθηκαν. Εδώ ας σημειωθεί ότι το νέο τσιμεντοκονίαμα είχε πολύ κακή πρόσφυση με το υπόστρωμα του δρόμου, και με το υφιστάμενο τσιμέντο. Ήδη μάλιστα τμήματα του νέου τσιμέντου υποχώρησαν δημιουργώντας λακκούβες, επικίνδυνες από σήμερα για πεζούς και δίκυκλα οχήματα. Φανερά είναι τα κενά μεταξύ παλαιού και νέου τσιμέντου, τόσο στο οδόστρωμα, όσο και στις επιφάνειες πρόσφυσης του οδοστρώματος με τις όψεις των κατοικιών! Μελλοντικά, τα κενά αυτά θα γεμίζουν βρόχινα ύδατα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη μεταφορά τους προς τα θεμέλια των σπιτιών και την πρόσφυση του οδοστώματος επί του υποστρώματός του.

Κοντά σε όλα τα παραπάνω ας προστεθεί το ότι μας έγινε γνωστό ότι στην οδού Μπιζανίου με τα τεράστια προβλήματα λόγω της παλαιότητας του λιθοστρώτου και των καθιζήσεων του υπεδάφους, θα αποκατασταθεί μόνο το τμήμα που θα ανασκαφεί για τις απαραίτητες εργασίες. Κάτι που θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα για πεζούς και εποχούμενους και όχι μόνο. Εδώ ας σημειωθεί ότι ο Σύλλογος αναρωτιέται πολύ σοβαρά γιατί θα γίνει αυτό στην οδό Μπιζανίου όταν ανάλογη λύση δεν επιλέχθηκε στις οδούς Σαρανταπόρου, Κιλκίς και Ελευθερών τους τελευταίους τρείς μήνες ή στις οδούς Περγάμου, Σκρά και πέριξ του Ναού του Αγίου Συμεών στο πρόσφατο παρελθόν!

Τέλος αξίζει να αναφερθεί σε απόδειξη της κατάστασης που βιώνουμε εδώ και τέσσερις μήνες η μετατροπή της πλατείας του Αη Γιάννη του Αρμένη σε ανοικτό εργοτάξιο – χώρο εναπόθεσης οικοδομικών υλικών, ξυλείας και μπάζων αδιαφορώντας ακόμα και για την πρόσβαση των παρόδιων στα σπίτια τους.

Καλούμε τη νέα δημοτική αρχή Μυτιλήνης, προσωπικά το Δήμαρχο Μυτιλήνης Παναγιώτη Χριστόφα και τον Πρόεδρο της ΔΕΥΑΛ Παναγιώτη Βάλεση, ΑΜΕΣΑ να ασχοληθούν με το θέμα.

Το δομημένο περιβάλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης μας δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με προχειρότητα από τον όποιο εργολάβο λειτουργεί χωρίς την επίβλεψη που πρέπει να έχει από τις αρμόδιες αρχές.

Τα Άρθρα 2 και 3 του Νόμου 4858/2021 Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ΦΕΚ 220/Α΄/19.11.2021) αναφέρουν ρητά:

«α) Ως πολιτιστικά αγαθά νοούνται οι μαρτυρίες της ύπαρξης και της ατομικής και συλλογικής δραστηριότητας του ανθρώπου.

 β) Ως μνημεία νοούνται τα πολιτιστικά αγαθά που αποτελούν υλικές μαρτυρίες και ανήκουν στην πολιτιστική κληρονομιά της Χώρας και των οποίων επιβάλλεται η ειδικότερη προστασία […] Ως νεότερα μνημεία νοούνται τα πολιτιστικά αγαθά που είναι μεταγενέστερα του 1830 και των οποίων η προστασία επιβάλλεται λόγω της ιστορικής, καλλιτεχνικής ή επιστημονικής σημασίας τους […] Στα ακίνητα μνημεία συμπεριλαμβάνονται οι εγκαταστάσεις, οι κατασκευές και τα διακοσμητικά και λοιπά στοιχεία που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα τους, καθώς και το άμεσο περιβάλλον τους»

«Η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Χώρας συνίσταται […] στη διατήρηση και στην αποτροπή της καταστροφής, της αλλοίωσης και γενικά κάθε άμεσης ή έμμεσης βλάβης της, […] στη συντήρηση και την κατά περίπτωση αναγκαία αποκατάστασή της».

Η Κουλμπάρα και το Κιόσκι περιλαμβάνονται στην από το 1985 κηρυγμένη ζώνη προστασίας αρχιτεκτονικών συνόλων (ΦΕΚ 708/Δ/27.11.1985 όπου δημοσιεύτηκε η Απόφαση Αριθ. 78603/3262 με θέμα «Έγκριση Γενικού Πολεοδομικού σχεδίου Μυτιλήνης Ν. Λέσβου»). Στην υπογεγραμμένη στις 12/11/1985 από τον τότε Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων Ευάγγελο Κουλουμπή, μεταξύ άλλων, αποφασίστηκε η «κήρυξη ζώνης προστασίας αρχιτεκτονικών συνόλων στη Σουράδα και το κέντρο της πόλης από Επάνω Σκάλα, Κιόσκι, Κουλμπάρα, μέχρι Άγιο Κωνσταντίνο». Επιτέλους η ζώνη αυτή προστασίας δεν επιβάλει μόνο σε ιδιώτες το πώς θα επισκευάσουν, τα ακίνητα τους. Αφορά και τις δημοτικές αρχές που πρέπει να λειτουργήσουν ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ. Και όχι σύμφωνα με το πώς ο κάθε ένας αντιλαμβάνεται τους νόμους.

Ζητάμε:

1)    Άμεση αποκατάσταση των κακοτεχνιών στα λιθόστρωτα που κατασκευάστηκαν ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ, καθαρισμός και πλύσιμο τους ΣΗΜΕΡΑ.

2)    Άμεση αποκατάσταση των κακοτεχνιών στις τσιμεντοστρωμένες οδούς, ανακατασκευή των τσιμεντόδρομων στο σύνολο τους με προοπτική λιθόστρωσης τους.

3)    Αποκατάσταση του αυθεντικού ύφους της Κουλμπάρας.

4)    Σεβασμός των πολιτών που ζουν και κινούνται στη γειτονιά από την εργολαβική εταιρεία που υλοποιεί το έργο. Ασφαλείς προσβάσεις στα σπίτια μας και στις δουλειές μας, φωτισμός των λάκκων στη διάρκεια της νύχτας.

5)    Επίσκεψη της δημοτικής αρχής στο έργο παρουσία των μελών του συλλόγου και των άλλων γειτόνων ώστε να διαπιστωθεί το μέγεθος του προβλήματος που έχει ήδη δημιουργηθεί στην προοπτική τα πράγματα να γίνουν συνεχιζομένων των εργασιών ακόμα χειρότερα.