Στην Τοσκάνη βρέθηκαν εκπαιδευτικοί του 14 ου Νηπιαγωγείου Μυτιλήνης, 15-
19 Ιουνίου 2025, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+,
Βασική Δράση 1 – Σχολική Εκπαίδευση, με τίτλο: « Βιώσιμη ανάπτυξη με
δημοκρατικές αξίες στο νηπιαγωγείο».
Οι εκπαιδευτικοί επισκέφτηκαν το νηπιαγωγείο Kiddywinks, ένα νηπιαγωγείο
του δάσους, στην επαρχία Capannori στα περίχωρα της πόλης Lucca στη
βόρεια Τοσκάνη.

Το Kiddywinks βρίσκεται σε μια καταπράσινη πλαγιά περιστοιχισμένη με
αμπελώνες και δασικές εκτάσεις. Φιλοξενεί παιδιά ηλικίας 3-6 ετών, διαφόρων
εθνικοτήτων και τα μαθήματα γίνονται στα ιταλικά και στα αγγλικά. Λειτουργεί
σύμφωνα με το Μοντεσσοριανό μοντέλο εκπαίδευσης και η πλειονότητα των
δραστηριοτήτων υλοποιείται στη φύση. Υπάρχει εξοπλισμός στο σχολείο για
όλες τις καιρικές συνθήκες ώστε τα παιδιά να μπορούν να εξερευνούν τη φύση
καθημερινά.

Το σχολείο είναι απλό και λιτό σε υποδομές και δίνεται μεγαλύτερη βαρύτητα
στους εξωτερικούς χώρους. Δεν υπάρχει καθόλου ψηφιακός εξοπλισμός και
χρησιμοποιούνται φυσικά υλικά για κατασκευές ή άλλου είδους
δραστηριότητες.

Οι εκπαιδευτικοί είδαν ένα τελείως διαφορετικό μοντέλο εκπαίδευσης με πολύ
μεγάλες διαφορές τόσο στο ωρολόγιο πρόγραμμα όσο και στην αντιμετώπιση
των παιδιών από τους εκπαιδευτικούς. Παρατήρησαν ότι τα παιδιά ήταν
χαρούμενα, χωρίς φοβίες, με ανεπτυγμένες δεξιότητες αυτοσυντήρησης και
αυτοπροστασίας, με αυτοπεποίθηση και αυτενέργεια.
Συζήτησαν με τους εκπαιδευτικούς και τη διευθύντρια του σχολείου καθώς και
με γονείς των παιδιών αφού είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε μια γιορτή
του νηπιαγωγείου. Οι γονείς ήταν ενθουσιασμένοι που τα παιδιά τους
βρίσκονταν συνέχεια στη φύση, έκαναν περιπάτους στο κοντινό δάσος και
παρά τα υψηλά δίδακτρα επέλεγαν να μεταφέρουν καθημερινά τα παιδιά τους
πολλά χιλιόμετρα για να μπορούν να φοιτούν στο συγκεκριμένο νηπιαγωγείο
του δάσους.

Οι εκπαιδευτικοί του 14 ου Νηπιαγωγείου Μυτιλήνης συμμετείχαν σε
δραστηριότητες σχεδιασμένες με τελείως διαφορετική φιλοσοφία, σε ένα
σχολείο με διαφορετικό ωρολόγιο πρόγραμμα και υποδομές. Μέσα από τη
συμμετοχή τους αποκόμισαν πολλές ιδέες που μπορούν να ενσωματωθούν
στο πρόγραμμα του σχολείου τους αλλά και ιδέες για διαμόρφωση του αύλειου
χώρου του σχολείου ώστε να περνάνε τα παιδιά περισσότερο χρόνο εκεί.
Η ελληνική οικογένεια και στη συνέχεια το σχολείο σε μεγάλο βαθμό,
λειτουργούν αρκετά προστατευτικά απέναντι στα παιδιά γεγονός που μειώνει
τον ρυθμό απόκτησης βασικών δεξιοτήτων ζωής. Συμμετέχοντας στα
Ευρωπαϊκά Προγράμματα οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να γίνουν
δέκτες διαφορετικών οπτικών που θα τις ενσωματώσουν στη δική τους
εκπαιδευτική πραγματικότητα και στις δυνατότητες που έχουν με βάση το
αναλυτικό πρόγραμμα.

Το πρόγραμμα Erasmus+ συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση
και το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) που αποτελεί την Εθνική Μονάδα
Συντονισμού του Erasmus+ για την Ελλάδα. Το πρόγραμμα Erasmus+
υποστηρίζει την επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη των ατόμων που
συμμετέχουν σε αυτό. Προάγει την ποιότητα της εκπαίδευσης χωρίς
αποκλεισμούς, δημιουργεί διεθνείς συνεργασίες, σχολικές κοινότητες και
άνοιγμα των σχολείων στην κοινωνία. Με τις πολύτιμες εμπειρίες που
αποκτούν όσοι συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα ανοίγονται δρόμοι
για νέες γνώσεις, καινούργιους τρόπους μάθησης και νέα οπτική θέασης του
κόσμου.