“Μήλον της έριδος” το έργο στη Λαγκάδα: Όλο το χρονικό στο ρεπορτάζ των “Πολιτικών”

Συντάκτης: Μοιραστείτε το:

Σε «μήλον της έριδος» έχει αναδειχθεί το σημαντικότερο έργο αποχέτευσης για το νησί της Λέσβου. Με φόντο το προεκλογικό σκηνικό ο διχασμός των κατοίκων φουντώνει όσο και η θύελλα αντιδράσεων που έχει προκληθεί το τελευταίο διάστημα.

Πρόκειται για το έργο αντικατάστασης αγωγού ομβρίων επί των οδών Βουρνάζων και Αεροπόρου Γιανναρέλλη της πόλης της Μυτιλήνης, με φορέα υλοποίησης τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης -Αποχέτευσης Λέσβου (ΔΕΥΑΛ) και με αρχικό κόστος 5,23 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Για το έργο, που είναι χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του ΠΕΠ Βορείου Αιγαίου, είχε αρχικά αναδειχθεί ανάδοχος με 2,49 εκατ. ευρώ, η εταιρεία «Κατασκευή ΑΤΕ» με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Συνολικά κατά τη διάρκεια της δημοπράτησης κατατέθηκαν 11 προσφορές.

Ωστόσο, παρότι η υπογραφή της σύμβασης έγινε στις 13 Νοεμβρίου 2017, η διάρκεια των εργασιών καθορίστηκε για τους 18 μήνες και υποτίθεται ότι το έργο θα ολοκληρωνόταν μέχρι το Μάιο του 2019, είναι όμως φανερό ότι απέχει κατά πολύ από την παραπάνω ημερομηνία!

Ήταν αναμενόμενο λοιπόν ότι κάποια στιγμή θα «άνοιγε ο ασκός του Αιόλου».

Ούτε λίγο ούτε πολύ το δελτίο τύπου της δημοτικής αρχής που μιλά για «καθυστέρηση του έργου εξαιτίας των ενστάσεων των επαγγελματιών» πυροδότησε νέες αντιδράσεις, σε συνδυασμό με την ενημερωτική συνάντηση που οργάνωσε η Επιτροπή Αγώνα Πολιτών, κάτοικων και επαγγελματιών της περιοχής, η οποία κάλεσε όλους τους υποψήφιους να παραστούν και να πάρουν επίσημα θέση.

Η δήλωση Γαληνού

Με δελτίο τύπου η δημοτική αρχή παίρνει θέση στο θέμα και μάλιστα θέτει τους επαγγελματίες προ των ευθυνών τους, σημειώνοντας ότι το έργο έχει κριθεί από τη Δημοτική Αρχή ως το μεγαλύτερο έργο υποδομής με αντιπλημμυρικό και περιβαλλοντικό χαρακτήρα για την πόλη της Μυτιλήνης,

«Όλοι γνωρίζουμε ότι ο αγωγός που υφίσταται και λειτουργεί σήμερα έχει αστοχήσει πολλές φορές στο παρελθόν, δημιουργώντας μεγάλα προβλήματα.

Επιπλέον, η σημερινή κατάσταση του αγωγού έχει χαρακτηρισθεί από τις υπηρεσίες της ΔΕΥΑΛ και από το Τεχνικό Επιμελητήριο ως επικίνδυνη.

Η Δημοτική Αρχή, αφού εξασφάλισε τη χρηματοδότηση για το έργο, δημοπράτησε και υπέγραψε σύμβαση για την κατασκευή του.

Η καθυστέρηση έναρξης του έργου οφείλεται στις ενστάσεις – προσφυγές που άσκησαν οι επαγγελματίες της οδού Αεροπόρου Γιανναρέλλη, κατά της μελέτης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που είναι απαραίτητες για την κατασκευή του έργου και του χρόνου που ήταν απαραίτητος για την εκδίκασή τους.

Στο σύνολο τους οι ενστάσεις-προσφυγές των επαγγελματιών απορρίφθηκαν, είχαν όμως ως αποτέλεσμα τη διάλυση της εργολαβίας. Η χρηματοδότηση του έργου είναι ενεργή και τηρούνται τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία για την επανεκκίνηση του.

O Δήμαρχος Λέσβου, Σπύρος Γαληνός, τονίζει: «Η ανάγκη υλοποίησης του έργου του αγωγού της Λαγκάδας, είναι απολύτως απαραίτητη και πρέπει να ξεκινήσει άμεσα.

Η παρούσα Δημοτική Αρχή έχει αποδείξει ότι μπορεί να υλοποίει μεγάλα έργα με τη μικρότερη δυνατή όχληση για τους συμπολίτες μας, όπως γίνεται και με το έργο της ΔΕΥΑΛ στην προκυμαία της Μυτιλήνης. Αυτό ακριβώς θα γίνει και με το συγκεκριμένο έργο, προκειμένου να προστατευθεί και να ωφεληθεί το κοινωνικό σύνολο».

«Επιβεβλημένο το έργο», λέει και ο Μαμάκος

Ξεκάθαρη θέση για το έργο της Αεροπόρου Γιανναρέλλη, παίρνει με ανακοίνωση του ο Συνδυασμός «Αλλάζουμε τον τόπο μας» με επικεφαλής το Μιχάλη Μαμάκο.

Ο υποψήφιος Δήμαρχος Μυτιλήνης και η παράταξη του αναφέρουν πως το έργο πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατό και δεν προσφέρεται για λαικισμό και προεκλογικές φανφάρες. Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση Μαμάκου :

«Το έργο της Αεροπόρου Γιανναρέλλη είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση, η οποία σε καμία περίπτωση δεν προσφέρεται για λαϊκισμό και το κυριότερο για προεκλογικές φανφάρες.

Η θέση του Συνδυασμού μας είναι μία και ξεκάθαρη. Το έργο θα πρέπει άμεσα να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν, γιατί σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει κίνδυνος να θρηνήσουμε θύματα και αυτό είναι το πρώτο που θα πρέπει να μας απασχολήσει.

Από κει και πέρα θα πρέπει σαφέστατα να ενισχύσουμε οικονομικά όλες τις παρακείμενες επιχειρήσεις, οι οποίες θα υποστούν οικονομική ζημιά, δίνοντας τους οικονομικά κίνητρα.

Ταυτόχρονα θα πρέπει να διασφαλίσουμε την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη ολοκλήρωση του έργου, γι’ αυτό πρόταση μας είναι να μπουν ρήτρες και συγκεκριμένες ημερομηνίες παράδοσης του.

Επιπλέον, θα πρέπει ο Δήμος να προβεί σε μια κυκλοφοριακή μελέτη, έτσι που να εξασφαλίζεται η ορθόδοξη λειτουργία συνολικά της περιοχής και του έργου και να υπάρξει η λιγότερη δυνατή «ζημιά» και «απομόνωση» της περιοχής.

Όλα αυτά θα πρέπει να μπουν στο τραπέζι των συζητήσεων και με νηφαλιότητα αλλά κυρίως ευθύνη, να προχωρήσουμε συντεταγμένα στην υλοποίηση του έργου, μακριά από λαϊκισμούς και μικροπολιτικές σκοπιμότητες, με γνώμονα το καλό των κατοίκων και των επιχειρήσεων, αλλά και συνολικά της περιοχής»

«Δίκαια τα αιτήματα των επαγγελματιών» λέει ο Κώστας Αστυρακάκης

Με τοποθέτησή του ο υποψήφιος Δήμαρχος Κώστας Αστυρακάκης με το συνδυασμό «Επανεκκίνηση» τάσσεται υπέρων των επαγγελματιών :

«Με τα αιτήματα της επιτροπής επαγγελματιών της Αεροπόρου Γιανναρέλλη συμφωνούμε απόλυτα. Εγώ προσωπικά είχα συνταχθεί με τις απόψεις τους -εντός Δημοτικού Συμβουλίου – όταν είχε έρθει το θέμα προς συζήτηση.

Δεσμεύομαι και ως υποψήφιος Δήμαρχος Μυτιλήνης, προς την επιτροπή αλλά και προς όλους τους συμπολίτες μας που δραστηριοποιούνται στην περιοχή ή εξαρτώνται από αυτές τις δραστηριότητες, πως θα ακολουθήσω αυτόν τον δρόμο μόλις εκλεγώ.

Τα λόγια και οι πράξεις μου τους προηγούμενους μήνες, αποδεικνύουν πως αυτή η δέσμευση δεν αποτελεί προεκλογική υπόσχεση.

Παρεμβάσεις όπως αυτή στην Αεροπόρου Γιανναρέλλη, που είναι απαραίτητη και επείγουσα, θα πρέπει να δρομολογηθούν με σύγχρονη μελέτη, που με τη βοήθεια της τεχνολογίας, δεν θα επιτρέψει να μείνει κλειστός ο δρόμος ούτε για μια μέρα, διασφαλίζοντας έτσι «τα προς το ζην» για χιλιάδες συμπολίτες μας που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, ή εξαρτώνται άμεσα από τις δραστηριότητες της περιοχής».

Ωστόσο, την Τρίτη εξεδόθη και νέα ανακοίνωση από τον κ. Αστυρακάκη σε έντονο ύφος αυτή τη φορά. Η δεύτερη ανακοίνωση έχει ως εξής :

«Και ξαφνικά οι πραγματικοί λαϊκιστές και λαοπλάνοι, που έχουν ταλαιπωρήσει τον τόπο για πολλά πολλά χρόνια, επαναφέρουν τη θεωρεία του άσπρου- μαύρου και στο ζήτημα της Αεροπόρου Γιανναρέλλη, βάζοντας απλά το ερώτημα, να γίνει το έργο ή να μη γίνει το έργο.

Μια θεωρεία που χρησιμοποιούν κατά κόρον την περίοδο της κρίσης, που χρησιμοποίησαν και στο μεταναστευτικό δημιουργώντας συγκρουσιακές καταστάσεις.

Από τη μία, αυτοί που κρύβονται συνήθως όταν είναι να αντιμετωπίσουν μια δύσκολη κατάσταση, αλλά μετατρέπουν σε χώρους λατρείας τις «φυκιότρυπες» και από τη άλλη, αυτοί που τα προηγούμενα χρόνια και σε προηγούμενες θητείες, από θέσεις ευθύνης, θα μπορούσαν να είχαν εκτελέσει το έργο αλλά δεν το έκαναν.

Όλοι αυτοί τώρα μαζί, μου επιτίθενται (κρυπτόμενοι ως συνήθως) βάζοντας διαιτητές ποδοσφαίρου –δημοσιογράφους να με υβρίζουν, να με συκοφαντούν γιατί είχα την ατυχή γι’αυτούς έμπνευση, μαζί με άλλους καθαρούς ανθρώπους και νέους που έχουν σιχαθεί τις πρακτικές τους, να διεκδικήσω και να διεκδικήσουμε το Δήμο Μυτιλήνης.

Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι να γίνει το έργο ή να μη γίνει.

Το πραγματικό ερώτημα είναι: Μπορεί να γίνει το έργο χωρίς να κλείσει ούτε μια μέρα η Αεροπόρου Γιανναρέλλη;

Και η απάντηση είναι : Ναι μπορεί. Αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση και όλα γίνονται.

Ξαναθυμίζω, για αυτούς που περνάνε από την περιοχή απλά όταν μπαίνουν στη Μυτιλήνη, πως στην περιοχή δραστηριοποιούνται εκατοντάδες επαγγελματίες και εκατοντάδες εργαζόμενοι.

Να πω επίσης κλείνοντας, πως έχω καταθέσει μήνυση και αγωγή, ως όφειλα, στον διαιτητή -δημοσιογράφο και όχι σε αυτούς που κρύβονται και θα μείνουν για ακόμα μια φορά ατσαλάκωτοι».

Το μπαλάκι στα Υπουργεία… πετά ο Π. Πίτσιος

Ανακοίνωση για το ίδιο θέμα ωστόσο εξέδωσαν τόσο η Δημοτική Κοινότητα Μυτιλήνης , όσο και η κίνηση “Με συνέπεια κι’ ευθύνη … όλοι για τη Μυτιλήνη», που προγραμματίζει την κάθοδο της με ψηφοδέλτιο στις εκλογές για την Κοινότητα Μυτιλήνης.

Ο πρόεδρος Πάνος Πίτσιος, με ανακοίνωσή του αναφέρει : «Εάν δεν μπορεί να βρεθεί άλλη τεχνική λύση (σύμφωνα με αυτά που προτείνουν οι περίοικοι και οι επαγγελματίες, αφού πραγματοποιηθεί σχετική έρευνα για τις πιθανές τεχνικές λύσεις) και προκειμένου να μην διακυβευτεί ούτε στο ελάχιστο η περιουσιακή θέση και η οικονομική κατάσταση του οιουδήποτε ιδιώτη, το θέμα να προωθηθεί προς το αρμόδια εποπτεύοντα Υπουργεία Δημοσίων Έργων & Εσωτερικών, τα οποία εάν ο ισχύον Νόμος δεν προβλέπει τη χορήγηση αποζημιώσεων σε αντίστοιχες περιπτώσεις οικονομικής βλάβης πολιτών (όπως τότε στο Δημοτικό Συμβούλιο, είχε ανεπίσημα απαντηθεί), να νομοθετήσουν σχετικά.

Είναι ανεπίτρεπτο στη σημερινή εποχή, αφενός να μην μπορεί να γίνει ένα σημαντικότατο έργο δημοσίου συμφέροντος και κοινής ωφελείας με σύγχρονες τεχνικές και αφετέρου να ισχύουν αναχρονιστικοί νόμοι, που δεν προβλέπουν νόμιμες αποζημιώσεις στους θιγόμενους (εάν η κατασκευή ενός έργου, τους καθιστά ομήρους για μεγάλο διάστημα και διακυβεύονται τα οικονομικά και περιουσιακά τους στοιχεία), υποχρεώνοντάς τους να προσφύγουν οι ίδιοι στα δικαστήρια για να διεκδικήσουν εκ των υστέρων τα διαφυγόντα κέρδη τους και τις οικονομικές τους απώλειες.

Άλλωστε ένα από τα καθήκοντα των αρμόδιων Υπουργών, είναι να φέρουν στη Βουλή για ψήφιση τροποποιήσεις αναχρονιστικών διατάξεων νόμων, που ισχύουν επί δεκαετίες.»

Τι λένε οι επαγγελματίες

Τα «Π» επικοινώνησαν με τον ακτινολόγο Πολύδωρο Αμπατζή, από τα ιδρυτικά μέλη της «ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΑΕΡ. ΓΙΑΝΝΑΡΕΛΛΗ ΚΑΙ ΒΟΥΡΝΑΖΩΝ», ο οποίος μας είπε ότι καταρχήν αποφασίστηκε από κοινού να ζητηθεί επίσημη τοποθέτηση όλων των υποψηφίων, για να είναι ξεκάθαρες οι προθέσεις όλων.

«Κανείς δεν είπε να μη γίνει το έργο, είπε ο κ. Αμπατζής, αυτό δεν ευσταθεί για όσους το «κυκλοφορούν» δεξιά κι αριστερά ως «επιχείρημα».

Να γίνει όμως με τις σωστές προδιαγραφές, με ευθύνη και αποτελεσματικότητα. Αυτά είναι για μας τα ζητούμενα. Πρώτο και πιο σημαντικό η σύγχρονη , επικαιροποιημένη μελέτη και όχι αυτή του ’99 που «σουλουπώθηκε» όπως όπως.

Δεύτερον, να εξασφαλισθεί με διαγωνισμό η σωστή εφαρμογή και η καλύτερη εκτέλεση του έργου, ώστε να υπάρχουν εγγυήσεις για όλους τους επαγγελματίες και κατοίκους ότι η περιοχή δεν θα αποκλειστεί επ’ αόριστο και ότι θα ακολουθηθεί πλήρως το χρονοδιάγραμμα του έργου.

Αν γίνουν όλα αυτά δεν χρειάζεται τίποτα περισσότερο και καθώς βλέπω πως όλοι για τούτο ενδιαφέρονται, άρα η θέση μας όλους σύμφωνους μας βρίσκει», τόνισε με νόημα ο κ. Αμπατζή

Και οι τελευταίες εξελιξεις στο μέτωπο της Λαγκάδας

Εθελοντική Επιτροπή Κατοίκων- Επαγγελματιών Γιανναρέλλη και Βουρνάζων
«Δεν θα επιτρέψουμε να γίνει τα έργο με την υπάρχουσα μελέτη»

Νέο κύκλο αντιδράσεων πυροδοτεί η σημερινή ανακοίνωση της Εθελοντικής Επιτροπής Κατοίκων και Επαγγελματιών των οδών Γιανναρέλλη και Βουρνάζων. Ούτε λίγο ούτε πολύ, η επιτροπή κρίνει σκόπιμο να διευκρινίσει, όπως λένε τα μέλη της, κάποια πράγματα σχετικά με τις θέσεις του απερχόμενου Δημάρχου Σπύρου Γαληνού , όπως αυτές διατυπώθηκαν πρόσφατα με ανακοίνωση του Δήμου Λέσβου, προς αποκατάσταση της πραγματικότητας.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει :
Οι κάτοικοι και εργαζόμενοι της περιοχής ΟΥΔΕΠΟΤΕ δήλωσαν ότι το έργο δεν είναι απαραίτητο, άλλωστε εμείς οι ίδιοι είμαστε οι πλέον θιγόμενοι και έχουμε υποστεί σοβαρότατες ζημιές στην πλημμύρα του 1998.
Το έργο της Αερ. Γιανναρέλλη και Βουρνάζων δεν έχει καμιά απολύτως ομοιότητα με το έργο της προκυμαίας. Συγκεκριμένα το έργο της Γιανναρέλλη σύμφωνα με την σύμβαση που έχει υπογραφεί, καταλαμβάνει όλο το οδόστρωμα, κλείνει πλήρως την κυκλοφορία, προβλέπει ΜΙΑ (!)βάρδια εργασιών, και έχει διάρκεια τρία χρόνια. Σύμφωνα με τα παραπάνω δεν χρειάζεται να διαθέτεις ιδιαίτερες γνώσεις για να κατανοήσεις ότι μιλάμε για τελείως διαφορετικά έργα, στα οποία δε μπορεί να γίνει καμία σύγκριση.
Η πραγματοποίηση ενός τέτοιου έργου με την απαρχαιωμένη μελέτη του 1996 είναι βέβαιο ότι θα καταστρέψει πολλές επιχειρήσεις της περιοχής. Ακόμα και οι προτάσεις για αποζημιώσεις δεν αποτελούν εφικτή λύση γιατί και δεν προβλέπονται εκ του νόμου, αλλά και εάν νομοθετηθούν,δεν διασώζεται μια χρεοκοπημένη επιχείρηση με αποζημίωση.
Για μια ακόμα φορά θα δηλώσουμε πως ζητάμε το αυτονόητο. Να διερευνηθεί η δυνατότητα λύσης του προβλήματος των ομβρίων της περιοχής με τρόπο που δεν θα καταστρέψει τους κατοίκους, τους επαγγελματίες και τους εργαζομένους. Είμαστε πεπεισμένοι ότι υπάρχουν λύσεις με χρήση σύγχρονων τεχνικών μέσων που θα προκαλέσουν ελάχιστη ενόχληση στην περιοχή. Προτείνουμε το καταφανές:Να γίνει διαγωνισμός για την καλύτερη μελέτη με βάση τα παραπάνω δεδομένα.
Nα υπενθυμίσουμε ότι δεν κληθήκαμε ποτέ για διαβούλευση αν και αποτελούμε μία μεγάλη και ζωτική περιοχή της πόλης μας, και μόνο με δική μας επιμονή ενημερωθήκαμε λίγες μέρες πριν υπογραφεί η σύμβαση. Προσπαθήσαμε να γίνει κατανοητό το πρόβλημα έστω και την τελευταία στιγμή, αλλά δυστυχώς, απευθυνθήκαμε «εις ώτα μη ακουόντων».
Εφ’ όσον κατέπεσε ο διαγωνισμός, καλούμε την απερχόμενη δημοτική αρχή να μην προχωρήσει σε υπογραφή νέας σύμβασης, και αν είναι πεπεισμένη για την αναγκαιότητα του έργου, να αναθέσει τη σύνταξη νέας, σύγχρονης μελέτης σε δημόσιο φορέα, ή Πανεπιστήμιο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ιδιαιτερότητα της περιοχής.
Η επιστολή μας έχει αποδέκτες δημοτικούς συμβούλους, υποψηφίους, πιθανούς αναδόχους και δηλώνει ότι είμαστε αποφασισμένοι να μην επιτρέψουμε την εκτέλεση του έργου με την υπάρχουσα μελέτη, που είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει στην ερήμωση της περιοχής μας και την οικονομική μας καταστροφή.
Η επιτροπή
Αμπατζής Πολύδωρος
Βλάχος Μανώλης
Γιαλούρης Δημήτρης
Ευσταθίου Μανώλης
Λαμπούσης Βασίλης
Μαμώλης Δημήτρης
Μουτζούρης Δημήτρης
Πετριτζικλή Γιώτα
Τσουπή Μαρία

 

 

Προηγουμενο αρθρο

Το Workshop Safe Passage Bags στο Meet Market !

Επομενο αρθρο

Σεμινάριο λογοτεχνικής γραφής στο Mosaik