Πως αποφασίζει το Facebook τι θα μας δείξει;

Συντάκτης: Μοιραστείτε το:

Στατιστικά μιλώντας οι περισσότεροι από μας έχουν λογαριασμό Facebook. Οι περισσότεροι μάλιστα τείνουν να έχουν πολύ περισσότερους φίλους στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο από ότι στην πραγματικότητα. Έτσι από την αρχή σχεδόν της ύπαρξης του Facebook οι δημιουργοί του αναρωτιούνται τι θα πρέπει να δείξουν στο News Feed του κάθε χρήστη, ή αλλιώς την αρχική σελίδα που βλέπει ο καθένας μας μόλις εισέρχεται στην υπηρεσία. Έχοντας για παράδειγμα 80 φίλους και έχοντας κάνει Like σε 20 σελίδες και με δεδομένο ότι ο καθένας από αυτό το σύνολο των 100, ποστάρει στο facebook κατά μέσο όρο 2 δημοσιεύσεις την μέρα, εγώ ο κουρασμένος χρήστης που θα μπω το βράδυ στο facebook θα πρέπει να δω 200 νέες δημοσιεύσεις! Λογικό είναι λοιπόν το facebook να έχει “έξυπνους” αλγορίθμους που θα αποφασίσουν τι θα μου δείξουν και τι όχι, καθώς και με ποια σειρά. 

Σκεφτείτε ότι το παράδειγμα που χρησιμοποιήσαμε είναι για έναν όχι και τόσο ενεργό χρήστη του facebook, καθώς το ίδιο το facebook λέει ότι ο μέσος χρήστης της σελίδας θα δει κάθε μέρα περί τις 300 δημοσιεύσεις από τις περίπου 1500 υποψήφιες να δει. Το facebook θεωρεί ότι φιλτράροντας το news feed του καθενός μας προσφέρει μια υπηρεσία καθώς έτσι εμείς βλέπουμε αυτά που μας ενδιαφέρουν πιο πολύ ή μάλλον καλύτερα υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να μας ενδιαφέρουν πιο πολύ. Κάποιος βέβαια ο οποίος θέλει να βλέπει τα πάντα από όλες τις σελίδες και τους φίλους του, μπορεί να πει ότι εξαπατάται από το facebook, το οποίο πρακτικά λογοκρίνει την ενημέρωση και την ψυχαγωγία του.

Πριν συνεχίσουμε να βλέπουμε τα διάφορα προβλήματα που δημιουργούν όλα αυτά, ας δούμε πως το facebook φιλτράρει το τι θα μας δείξει. Πρώτον, υπάρχει ένας στενός κύκλος ανθρώπων και σελίδων που επισκεπτόμαστε συχνά, που αλληλεπιδρούμε με likes και σχόλια, με το facebook να τα παρατηρεί όλα αυτά και να μας δείχνει όλες ή σχεδόν όλες τις δημοσιεύσεις τους. Ένα σημαντικό στοιχείο του τι θα μας δείξει το facebook είναι και ο χρόνος καθώς οι πιο καινούριες δημοσιεύσεις προτιμούνται. Ωστόσο για κάποιες δημοσιεύσεις που είναι από άτομα που παρακολουθούμε στενά ή συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό like ή σχολίων, ο κανόνας του χρόνου μπορεί να μην ισχύσει και μία τέτοια δημοσίευση να βγει στο news feed μας ακόμα κι αν έχει γίνει μέρες πριν. Βασικός κανόνας βέβαια είναι ότι την δημοσίευση δεν την έχουμε ξαναδεί, ένα χτεσινό δημοφιλέστατο post δηλαδή θα μας βγει στο news feed μόνο αν δεν το είχαμε δει χτες. Δεύτερον, το facebook χρησιμοποιεί οτιδήποτε πληροφορία για μας έχει π.χ. ενδιαφέροντα, τόποι κατοικίας κλπ με αποτέλεσμα να δίνει πλεονέκτημα στις δημοσιεύσεις που αφορούν τα ενδιαφέροντά μας, γίνονται κοντά μας, έχουν tag τον αγαπημένο μας καλλιτέχνη κ.ο.κ. Τρίτον μεγάλο μέρος του τι θα μας εμφανιστεί στο news feed είναι οι δημοσιεύσεις σελίδων που έχουμε κάνει like. Το facebook με το όριο των 5000 φίλων, περίπου υποχρέωσε κάθε επιχείρηση να φτιάξει Page (σελίδα), και στην συνέχεια τώρα σνομπάρει από το news feed των χρηστών των σελίδων τις εταιρίες που δεν του δίνουν χρήματα για να διαφημιστούν. Αν δηλαδή εσείς έχετε κάνει like στην εφημερίδα Πολιτικά στο facebook μην είστε καθόλου σίγουροι ότι θα δείτε τις νέες δημοσιεύσεις της στην αρχική σας σελίδα…

Το τελευταίο έχει βοηθήσει πολύ σε περιπτώσεις spam (χρήσης του facebook για καθαρά διαφημιστικούς λόγους ή συνεχείς ενοχλητικές δημοσιεύσεις) όμως έχει προκαλέσει πονοκέφαλο σε πολλές εταιρίες που βλέπουν πως για να κρατήσουν το κοινό τους ενήμερο δεν αρκεί να το πείσουν να κάνει like στην σελίδα τους στο facebook, αλλά θα πρέπει να πληρώσουν το facebook για να δείξει στους χρήστες προσφορές ή όποια άλλη δημοσίευση επιθυμούν.

Το αποτέλεσμα βέβαια πέρα από τις εταιρίες δε χαροποιεί και τους χρήστες καθώς πολλοί αναρωτιούνται τι να κάνει αυτός ο φίλος μου ή αυτό το site που είχα κάνει like στο facebook, για να δούνε ότι ο φίλος ή το site δημοσιεύουν, όμως εκείνοι δε παίρνουν τις δημοσιεύσεις. Κι όλα αυτά έρχονται να συμπληρωθούν από την είδηση ότι το facebook πείραξε τους λογαριασμούς 700.000 χρηστών εμφανίζοντας συγκεκριμένες λέξεις στις διάφορες δημοσιεύσεις με στόχο να δει πως θα αλλάζουν τα συναισθήματα τους με βάση το τι τους παρουσιάζει το facebook. Κάποιοι μιλούν για σκάνδαλο, καθώς το facebook ούτε λίγο ούτε πολύ χρησιμοποίησε τους χρήστες του σαν πειραματόζωα, όμως η ίδια η εταιρία παραπέμπει απλά στους όρους χρήσεις που λένε ότι μπορεί να εμφανίζει ότι θέλει στο news feed των χρηστών της.

Για όποιον τρόμαξε και θεωρεί ότι το facebook τον χειραγωγεί ή θέλει να πάρει την ενημέρωσή του πίσω στα χέρια του, υπάρχει η λύση του να διαλέξει να εμφανίζεται αντί του news feed, οι πιο πρόσφατες δημοσιεύσεις, ενώ προφανώς υπάρχουν και άλλα λιγότερο “επικίνδυνα” κοινωνικά δίκτυα.

Facebook loescht falsche Profile

Προηγουμενο αρθρο

Συνάντηση για τη δημιουργία Δικτύου Μουσείων της Λέσβου

Επομενο αρθρο

Ολοκληρώνεται επιτέλους η διαδικασία !172 από τα 198 εκλογικά τμήματα

Call Now Button