Όχι στο κλείσιμο των ΕΛΤΑ στα χωριά της Λέσβου — Η πρόσβαση στην ταχυδρομική υπηρεσία δεν είναι εμπόρευμα

Νομαρχιακή Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ Λέσβου

Η απόφαση της Διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων να προχωρήσει στο
κλείσιμο υποκαταστημάτων σε χωριά της Λέσβου (Πλωμάρι, Ερεσό, Μόλυβο,
Μανταμάδο, Αγιάσο, Μούδρο κ.ά.) αποτελεί πλήγμα στην ίδια την καθημερινή ζωή των
νησιωτικών κοινοτήτων και επιβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένα ή
«παροδικά» μέτρα αλλά για κατεύθυνση ευρύτερου σχεδίου αναδιάρθρωσης του
δικτύου. Οι τελευταίες ανακοινώσεις και καταγγελίες των τοπικών φορέων
επιβεβαιώνουν το νέο κύμα λουκέτων. Πλέον στο νησί μας (το τρίτο μεγαλύτερο σε
έκταση και πληθυσμό πανελλαδικά) παραμένουν ανοικτά μονάχα τρία καταστήματα
(Μυτιλήνη, Καλλονή, Πολυχνίτος). Κανείς φυσικά δεν μπορεί να εγγυηθεί πως δε θα
υπάρχουν μελλοντικά κι άλλα «λουκέτα», μια και η αποφάσεις ανακοινώνονται
κυριολεκτικά «εν μια νυκτί».
Αυτά τα λουκέτα δεν εμφανίστηκαν ξαφνικά. Είναι συνέχεια νομοθετικών και
διοικητικών παρεμβάσεων που, με το πρόσχημα της «εκσυγχρονιστικής» πολιτικής,
ανοίγουν τον δρόμο για τη συρρίκνωση του δημόσιου ταχυδρομικού δικτύου και την
παράδοση κρίσιμων λειτουργιών σε ιδιώτες. Υπενθυμίζουμε ότι με το ν. 4727/2020
(ΦΕΚ 184Α/23.09.2020) εισήχθη το νέο πλαίσιο για ζητήματα της ταχυδρομικής
υπηρεσίας και της καθολικής παροχής — διατάξεις που αξιοποιήθηκαν για αλλαγές
στην οργάνωση και στις εργασιακές σχέσεις και που διευκολύνουν την είσοδο
«στρατηγικών επενδυτών» και την ιδιωτικοποίηση μέρους των λειτουργιών.
Παράλληλα, μεγάλο μέρος του λειτουργικού βάρους των ΕΛΤΑ έχει ήδη
περάσει στην αγορά: μέσω θυγατρικών και μαζικών απευθείας αναθέσεων, όπως αυτές
που έχουν αποδοθεί σε ιδιωτικές εταιρείες (π.χ. ONEX), σημαντικές εργασίες
μεταφοράς και διανομής έχουν ανατεθεί εκτός οργανισμού — με αποτέλεσμα την
υποβάθμιση των δημόσιων δομών και την προώθηση μοντέλων ιδιωτικής
«παραχώρησης» υπηρεσιών.

Η διάσπαση του δικτύου και το σταδιακό «ξήλωμα» των καταστημάτων
σημαίνουν:

  • Απώλεια πρόσβασης σε βασικές υπηρεσίες για τους κατοίκους των χωριών
    — ηλικιωμένους, ανθρώπους χωρίς μεταφορικό μέσο, μικρές επιχειρήσεις. Αξίζει να
    σημειωθεί πως τα ΕΛΤΑ εξυπηρετούν ειδικά στα χωριά πλήθος τραπεζικών
    συναλλαγών που πλέον θα απαιτούν των κατοίκων στη Μυτιλήνη.
  • Αύξηση κόστους και χρόνων εξυπηρέτησης, καθώς οι πολίτες θα
    αναγκάζονται να ταξιδεύουν στις δυο μεγαλύτερες πόλεις του νησιού και να
    ταλαιπωρούνται σε ατέλειωτες ουρές καθημερινά.
  • Απώλεια θέσεων εργασίας και εργασιακή ανασφάλεια για το προσωπικό που
    καλείται να μετακινηθεί στα κεντρικά γραφεία ανεξάρτητα του τόπου διαμονής του.
     Επιπρόσθετη αίσθηση αναξιοπιστίας για τον πολύπαθο οργανισμό των
    ΕΛΤΑ που με το αίολο επιχείρημα της εξυγίανσης και πρόσχημα τον εξορθολογισμό των
    εξόδων οδηγείται μέσω της συρρίκνωσης σε οριστική απαξίωση.
     Προλείανση του εδάφους για την οριστική πώληση των ΕΛΤΑ σε ιδιώτες
    με τη μέθοδο της συνεχούς υποτίμησης της αγοραστικής αξίας του Οργανισμού ώστε
    να υποβοηθηθεί και να ενορχηστρωθεί το ξεπούλημα τους έναντι πινακίου φακής.
     Η δημόσια λειτουργία ταχυδρομείου δεν είναι απλώς επιχείρηση —
    είναι κοινωνική υποδομή. Η πρόσβαση στην ταχυδρομική υπηρεσία σε νησιωτικές και
    απομακρυσμένες περιοχές έχει ειδικό δημόσιο χαρακτήρα που υπερβαίνει τα κριτήρια
    άμεσης κερδοφορίας. Η υποβάθμιση του δικτύου πλήττει το κοινωνικό δικαίωμα σε
    επικοινωνία και υπηρεσίες και επιτείνει τις ανισότητες πόλης–περιφέρειας. Όλα τα
    παραπάνω αναφαίρετα κοινωνικά ιδεώδη που βάναυσα καταστρατηγεί η πολιτική της
    παρούσας κυβέρνησης είναι πολύ σημαντικότερα από την υποτιθέμενη κερδοφορία
    ενός Οργανισμού που οι ίδιοι με την πολιτική τους ρίχνουν καθημερινά στα βράχια. Τα
    ΕΛΤΑ ένας από τους ελάχιστους εναπομείναντες Οργανισμούς με κρατική κοινωνική
    προσφορά, ένας Οργανισμός που με 200 σχεδόν έτη λειτουργίας, που ίδρυσε ο
    Καποδίστριας το 1828, κλείνουν με απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη που
    ευελπιστεί να γραφεί με μελανά χρώματα στην ιστορική τους παράδοση.

Καλούμε:

  1. Τη Διοίκηση των ΕΛΤΑ να ανακαλέσει άμεσα τα σχέδια κλεισίματος και να ανοίξει
    διάλογο με τους εκπροσώπους των τοπικών κοινωνιών, των εργαζομένων και τους
    αιρετούς φορείς.
  2. Την κυβέρνηση να εξηγήσει ξεκάθαρα ποιο ακριβώς πλαίσιο εφαρμογής του ν.
    4727/2020 επικαλείται για τις αλλαγές αυτές και να δεσμευτεί ότι δεν πρόκειται να
    χρησιμοποιηθεί το νομοθετικό αυτό πλαίσιο για μαζικές ιδιωτικοποιήσεις ή για
    συρρίκνωση της καθολικής υπηρεσίας.
  3. Τους τοπικούς φορείς, την κοινωνία των πολιτών και τα κόμματα να σταθούν
    ενωτικά απέναντι στην υποβάθμιση των υπηρεσιών και να απαιτήσουν πλήρη
    διαφάνεια για τις συμβάσεις και τις αναθέσεις που αφορούν τις ταχυδρομικές
    λειτουργίες στον τόπο μας.

Καταγγέλλουμε την υποκρισία εκείνων που σε δημόσιες δηλώσεις επικαλούνται
«προσβασιμότητα υπηρεσιών» και «ανάπτυξη της περιφέρειας», την ίδια στιγμή που
με διακριτικές διοικητικές κινήσεις και απευθείας αναθέσεις αφήνουν τα χωριά χωρίς
ταχυδρομείο και παραδίδουν κρίσιμες λειτουργίες σε ιδιώτες. Οι πολιτικοί χώροι που
εκφράζουν και οι πολιτικές τους επιλογές αποτελούν την κύρια αιτία της ερήμωσης της
υπαίθρου και της υποβάθμισης των δημόσιων υποδομών και υπηρεσιών. Η προστασία
του δικαιώματος στην επικοινωνία πρέπει να είναι πάνω από λογικές βραχυπρόθεσμου
κόστους-οφέλους και από συμφέροντα ιδιωτικού κεφαλαίου.

Ζητάμε άμεσα:

  • Άρση των αποφάσεων κλεισίματος.
  • Πλήρη δημοσιοποίηση όλων των συμβάσεων, αναθέσεων και όρων
    συνεργασίας ΕΛΤΑ — ONEX και άλλων προμηθευτών/υπεργολάβων.
  • Δέσμευση για διατήρηση του δικτύου και ενίσχυση της καθολικής
    ταχυδρομικής υπηρεσίας στα νησιά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΜΥΤΙΛΗΝΗ ΚΑΙΡΟΣ
Best Cleaning Service in Dubai