Search

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου Βασίλης Βογιατζής αναλύει την τουριστική προοπτική του τόπου

 

 

«Θα χρησιμοποιήσω μια παροιμία «το αγώγι ξυπνά τον αγωγιάτη». Το αγώγι είναι ο τουρισμός και όχι μόνο αυτό αλλά είναι πηγή έμπνευσης. Μια πηγή που βάζει όλους τους κατοίκους να προσπαθήσουν για το καλύτερο παρέχοντας υπηρεσίες τουριστικές εκφράζοντας διάφορες μορφές τουρισμού όπως τον γαστρονομικό, τον οινολογικό, τον αγροτοκτηνοτροφικό” λέει ανάμεσα σε άλλα πολύ ενδιαφέροντα ο πρόεδρος των ξενοδόχων Λέσβου Βασίλης Βογιατζής. “Το πρόβλημα όμως που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε είναι ποιος θα είναι ο κώδικας αυτός που θα ακολουθήσουμε ώστε οι υπηρεσίες αυτές να ακολουθούν ένα κοινό μονοπάτι για όλους και να είναι στο σωστό επίπεδο εξηγεί και τονίζει:

« Όσον αφορά τις δράσεις που πρέπει να γίνουν, αυτές δεν μπορεί να είναι σπασμωδικές και να στηρίζονται σε προσωπικές εκλάμψεις αλλά πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε όλοι ότι αυτό πρέπει να ανατεθεί σε μια εταιρία μάρκετινγκ η οποία θα έχει την δυνατότητα να διαχειριστεί και να προβάλλει τον τόπο»

  

Τα μηνύματα από τον κλάδο του τουρισμού φέτος είναι ενθαρρυντικά, σε σχέση με τα νούμερα που καταγράφηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο τι θεωρείτε ότι πρέπει να σχεδιαστεί ώστε να πάμε ακόμη καλύτερα;

«Η τουριστική κίνηση στην Λέσβο όπως και σε όλα τα νησιά του Αιγαίου γίνεται με δυο τρόπους, με τα αεροπλάνα εξωτερικού (τσάρτερ), εσωτερικού και με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις.

 

Όσον αφορά τις πτήσεις εξωτερικού δυστυχώς ο αριθμός των πτήσεων περιορίζεται στα 19 αεροπλάνα την εβδομάδα και έρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Βέλγιο, Πολωνία και Σκανδιναβία. Μας λείπουν χώρες όπως η Γερμανία, η Τσεχία, η Σλοβακία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ελβετία και αν θέλετε και χώρες από τα Βαλκάνια όπως η Ρουμανία, η Σλοβενία και Σερβία.

 

Για την προσέλκυση των άνω αγορών πρέπει να γίνουν προσπάθειες προώθησης του νησιού της Λέσβου. Όσον αφορά τις δράσεις που πρέπει να γίνουν, αυτές δεν μπορεί να είναι σπασμωδικές και να στηρίζονται σε προσωπικές εκλάμψεις αλλά πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε όλοι ότι αυτό πρέπει να ανατεθεί σε μια εταιρία μάρκετινγκ η οποία θα έχει την δυνατότητα να διαχειριστεί και να προβάλλει τον τόπο. Αυτό γίνεται σε όλα τα προηγμένα τουριστικά μέρη της Ελλάδας και απορώ γιατί δεν μπαίνουμε και εμείς σε αυτή την νοοτροπία.

 

Δεν σας κρύβω όμως ότι είμαστε εξαναγκασμένοι οι ιδιώτες να κάνουμε  κάποιες κινήσεις ώστε έστω από το 2024 να γίνει επιτέλους μια επανεκκίνηση με αγορές που δεν έρχονται αυτή την στιγμή στην Λέσβο. Η οργάνωση funtrips που περιλαμβάνει τον ερχομό πρακτόρων-πωλητών είναι από τις δράσεις που θα γίνουν αποκλειστικά με τις δυνάμεις των ιδιωτών και σας πληροφορώ ότι πρόκειται για ένα ακριβό εγχείρημα ειδικά αν δεν υπάρχει συμπαράσταση της τοπικής αυτοδιοίκησης είτε Περιφέρεια λέγεται είτε των Δήμων της Λέσβου.

 

Θα μπορούσατε να μου πείτε «ΩΡΑΙΑ» αλλά θα σας πω ότι δεν είναι καθόλου ωραία. Στο τουριστικό κύκλωμα συμμετέχουμε όλοι μα όλοι που ζούμε σε μια κοινωνία. Από τον τελευταίο αγρότη μέχρι τον πιο επιτυχημένο επιχειρηματία αλλά και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που δρουν σε τοπικό επίπεδο. Οι Ξενοδόχοι και οι Ταξιδιωτικοί Πράκτορες που θα  ενώσουν τις δυνάμεις τους για την προσέλκυση καινούριας πελατείας δεν ωφελούν μόνο τους ίδιους αλλά ωφελούν μαζί και όλη την κοινωνία.

 

Όσον αφορά την ακτοπλοΐα έχουμε δυο αγορές να διαχειριστούμε. Η μια αγορά είναι ο Ελληνικός τουρισμός και η άλλη είναι η αγορά της Τουρκίας. Θα ξεκινήσω με το δεύτερο λέγοντας ότι η Τουρκία πρόκειται για μια πολυπληθή αγορά η οποία όμως γίνεται αναξιόπιστη λόγω των πολιτικών προβλημάτων που δημιουργούνται από τις σχέσεις των δυο κρατών. Όσο και αν οι απλοί άνθρωποι δεν έχουμε να χωρίσουμε τίποτε μεταξύ μας και οι αθρόες επισκέψεις των Τούρκων πολιτών το αποδεικνύουν κάθε καλοκαίρι, ο αστάθμητος παράγοντας των πολιτικών διενέξεων που δημιουργούνται, μας στερούν από μια απρόσκοπτη μορφή επιχειρηματικότητας.

Η Ελληνική όμως αγορά είναι διαφορετική. Αυτή την στιγμή τα δυο μεγάλα προβλήματα που έχουμε είναι η αξία των ναύλων και η διάρκεια του ταξιδιού. Τελευταία στο νησί έχουν επενδυθεί περί τα 250 εκ ευρώ σε δυο έργα πνοής. Στον οδικό άξονα Σιγρίου Μυτιλήνης και στον Λιμένα Σιγρίου. Από την στιγμή που έχουμε ολοκληρωμένα αυτά τα δυο έργα πρέπει οπωσδήποτε να τα εκμεταλλευτούμε για το καλό όλου του νησιού.. Η θεσμοθέτηση καινούριων δρομολογίων από Λαύριο Σίγρι και επιστροφή μέσω Μεστών, Βόλος – Σίγρι, Θεσσαλονίκη – Σίγρι και Αλεξανδρούπολης – Σίγρι τουλάχιστον το καλοκαίρι θα δημιουργήσει μια καινούρια δυναμική καθώς η Λέσβος «έρχεται» εγγύτερα στην Ηπειρωτική Ελλάδα κατά 60 μίλια. Αυτό υπόσχεται διάρκεια ταξιδιού περί τις 5 ώρες από το Λαύριο και 7 ώρες από τον Βόλο, Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη. Οπότε με την εκμετάλλευση του λιμένα του Σιγρίου και φθηνότερα εισιτήρια μπορούμε να έχουμε και μικρότερη διάρκεια ταξιδιού. Αυτό θα συμβάλλει ώστε η Λέσβος να γίνει ένας προορισμός ακόμα και του Σαββατοκύριακου.»

 

 Δεν ήμασταν ποτέ ένα “καθαρά” τουριστικό νησί. Και αυτό σημαίνει ότι δεν υπήρχε τουριστική συνείδηση, στα περισσότερα από τα χωριά της λεσβιακής υπαίθρου. Θεωρείτε ότι έχει αλλάξει αυτή η αντίληψη; Πως μπορεί αυτό να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο;

 «Θα χρησιμοποιήσω μια παροιμία «το αγώγι ξυπνά τον αγωγιάτη». Το αγώγι είναι ο τουρισμός και όχι μόνο αυτό αλλά είναι πηγή έμπνευσης. Μια πηγή που βάζει όλους τους κατοίκους να προσπαθήσουν για το καλύτερο παρέχοντας υπηρεσίες τουριστικές εκφράζοντας διάφορες μορφές τουρισμού όπως τον γαστρονομικό, τον οινολογικό, τον αγροτοκτηνοτροφικό. Το πρόβλημα όμως που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε είναι ποιος θα είναι ο κώδικας αυτός που θα ακολουθήσουμε ώστε οι υπηρεσίες αυτές να ακολουθούν ένα κοινό μονοπάτι για όλους και να είναι στο σωστό επίπεδο. Πχ. Σε όλη την Θεσσαλία δεν νοείται εστιατόριο να σερβίρει τσίπουρο και να μην φέρει μεζέ. Είναι κάτι που αντιμετώπισα πρόσφατα και μου άρεσε πολύ. Αυτό είναι στην συνείδηση του Θεσσαλού επαγγελματία όπου και αν έχει επιχείρηση.

Πάντως σε κάθε περίπτωση δεν θεωρώ ότι ο κάτοικος της Λέσβου έχει χαμηλό επίπεδο τουριστικής συνείδησης καθότι είναι πάμπολλα τα παραδείγματα του σεβασμού προς τον τουρίστα που μάλιστα εκφράζονται αφιλοκερδώς.

 

Ποιες είναι οι δικές σας προτάσεις και το σχέδιο που έχετε οραματιστεί μέσα από τη νέα σας θέση και πως αυτή μπορεί να γίνει υλοποιήσιμη όταν δεν βοηθούν ούτε οι ακτοπλοϊκές ούτε οι αεροπορικές συνδέσεις;

 

«Θα με συγχωρέσετε αλλά θαύματα δεν γίνονται αν δεν ευνοήσουν οι μεταφορές είτε αυτές είναι αεροπορικές είτε ακτοπλοϊκές. Το τουριστικό πακέτο χωρίζεται σε τέσσερα τμήματα και ένα από αυτό είναι οι μεταφορές. Αν δεν έχουμε μεταφορές, τότε πολύ απλά δεν έχουμε τουρισμό.»

 

Βλέπουμε να υπάρχει μια αύξηση των σοβαρών υποδομών τουρισμού. Ποιες υποστηρικτικές κινήσεις πρέπει να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να βελτιώσει τα μέγιστα τις εισροές τουριστών;

«Κατά αρχάς, θέλω να ξέρετε ότι ο καιρός που οι μικροί επενδυτές της δεκαετίας του 80, ανάμεσα σε αυτούς και η οικογένεια μου, που ξεκίνησαν μια επένδυση με μόνο σχεδιασμό το όραμα, έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.

Τώρα οι μονάδες που γίνονται και οι επενδύσεις κατά τόπους στην Λέσβο, έχουν συνάψει συμφωνίες πολύ πριν ξεκινήσουν οι επενδύσεις αυτές.

Το θέμα όμως είναι ότι πρέπει η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε πρωτοβάθμιο και δευτεροβάθμιο βαθμό να έχει τα αντανακλαστικά και να ακολουθεί πολιτικές οι οποίες θα εμπνέονται από τις καινούριες επενδύσεις. Γιατί υπάρχει το οξύμωρο, όλες οι επενδύσεις να είναι απαραίτητο να παίρνουν εγκρίσεις από τις τοπικές αρχές αλλά κανείς από τους προύχοντες να μην φροντίζει για την εντατικοποίηση προωθητικών ενεργειών. Όπως όμως προείπα, αυτά πρέπει να τα αναλάβει μια διαφημιστική εταιρία, η οποία θα αξιοποιεί τα κονδύλια της τοπικής αυτοδιοίκησης και θα διαχειρίζεται τις προωθητικές αυτές δράσεις έχοντας κατά νου όλες τις τελευταίες επενδυτικές εξελίξεις.»

 

Οι τουρίστες πλέον είναι της νέας τάσης και ζητούν εμπειρία και διάδραση στις διακοπές τους στο νησί .

Εσείς από τη θέση σας τι έχετε να προτείνετε ώστε να υπάρξει συνεργασία ως προς αυτό το επίπεδο δράσης και παροχής ;

«Η διοργάνωση διαφόρων φεστιβάλ, οι οργανωμένες δράσεις ξενάγησης στην φύση της Λέσβου, οι δράσεις γαστρονομικού χαρακτήρα, οι αθλητικές δράσεις ήδη υπάρχουν και οι τουρίστες χαίρονται όταν συμμετέχουν.

Η έγκαιρη γνωστοποίηση του προγράμματος των δράσεων αυτών είναι ένα στοίχημα που πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι με τις εθελοντικές δράσεις πρέπει να κερδίσουν. Προσωπικά έλαβα προχθές μηνύματα για το πότε θα διοργανωθεί η Γιορτής της Σαρδέλας στην Σκάλα Καλλονής. Αυτό πρέπει να σταθεροποιηθεί και να είναι αναρτημένο σε επίσημη ιστοσελίδα του νησιού και πρέπει να ανανεώνεται με αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης  με φωτογραφίες και μικρά σποτ κωδικοποιημένα από τους κατάλληλους ανθρώπους.

Όμως όλα αυτά γίνονται σε εθελοντική βάση και κινδυνεύουν όταν υπάρχει η έλλειψη εθελοντών. Για αυτό θεωρώ ότι τελικά πρέπει πολλές από τις δράσεις να πάρουν χαρακτήρα δράσεων που διοργανώνονται από επιχειρήσεις και αυτές να πριμοδοτούνται ως προς την λειτουργία τους. Πχ οι δράσεις που διοργανώνονται από την Κοινσεπ Ανεμότιας όσον αφορά τον οινολογικό τουρισμό ναι μεν γίνονται δράσεις με εθελοντές αλλά τελικά η ΚΟΙΝΣΕΠ ως επιχείρηση πια φροντίζει να πολλαπλασιάσει τις δράσεις της και να τις συνδυάσει με άλλα γεγονότα που διοργανώνονται στο νησί μας.»

 

Ο επισκέπτης κάθε τόπου και ειδικότερα στο νησί μας που έχει πλούσιο γαστρονομικό θησαυρό, θέλει να δοκιμάζει τοπικά προϊόντα. Θεωρείτε ότι συμβαίνει αυτό και αν ναι, υπάρχουν εμπόδια ή όχι;

Πρέπει να πω ότι η αυθεντικότητα των τουριστικών υπηρεσιών πανελλαδικά στηρίζεται στην παροχή τοπικών προϊόντων και εδεσμάτων τόσο στο πρωινό όσο και στα άλλα γεύματα της ημέρας. Μάλιστα είτε άτυπα είτε με την χρήση των  πιστοποιήσεων της Ελληνικής Κουζίνας, Ελληνικού πρωινού κλπ, τα τοπικά προϊόντα κατέχουν μια αξιόλογη θέση στα εδεσματολόγια των επισιτιστικών επιχειρήσεων και στα πρωινά των ξενοδοχείων

Θεωρητικά μέσα από μια μικρή συλλογή στοιχείων στην Λέσβο καταναλώνονται περί τους 50 τόνους φέτα και γενικότερα η κατανάλωση άλλων γαλακτοκομικών προϊόντων μπορεί να ξεπερνά τους 100 τόνους. Αν αυξηθεί η κίνηση τότε οι ποσότητες ξεφεύγουν ακόμα περισσότερο.

μως οι τιμές σε αυτά τα είδη έχουν ξεφύγει και αν δεν υπάρξει κάποια διόρθωση τότε θα δούμε το καλοκαίρι εδέσματα που τα θεωρούμε φθηνά σε ένα εστιατόριο να είναι ακριβά σε βαθμό που να διπλοσκεφτόμαστε αν πρέπει να τα παραγγείλουμε για να μην μιλήσω το τι θα γίνει στην παροχή πρωινού. Οι ξενοδόχοι στις συμφωνίες που έχουν με τους Touroperators συντάσσουν τιμές 12 μήνες πριν και οι τιμές συνεχώς μεταβάλλονται. Αυτή την στιγμή καλούμαστε όλοι να λύσουμε μια πολύ δύσκολη εξίσωση ως προς αυτή την κατάσταση.»