– Αντιδράσεις για τον αποκλεισμό φοιτητών στην προκήρυξη του ΑΣΕΠ
Την έντονη ανησυχία και τις αντιδράσεις χιλιάδων φοιτητών και πανεπιστημιακών προκαλεί η εφαρμογή του άρθρου 99 του ν. 4957/2022, σύμφωνα με το οποίο η διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια αποσπάται πλέον από τα πτυχία των καθηγητικών σχολών και απονέμεται μόνο μέσα από ξεχωριστό πρόγραμμα επιπλέον σπουδών.
Το ζήτημα επανήλθε με ένταση στο δημόσιο διάλογο μετά τη δημοσίευση της προκήρυξης 3ΕΑ/2025 του ΑΣΕΠ, η οποία αποκλείει από τη διαδικασία διορισμού τους φοιτητές που εισήχθησαν το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024, παρά το ότι ο ν. 5057/2023 προβλέπει ρητά πως οι εισαχθέντες μέχρι τότε δύνανται να λάβουν παιδαγωγική επάρκεια μέσω του πτυχίου τους, εφόσον αυτό την περιλάμβανε.
Σε αυτό το πλαίσιο, βουλευτές του ΚΚΕ, μεταξύ των οποίων και η βουλευτής Ν. Λέσβου Μαρία Κομνηνάκα, κατέθεσαν ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, ζητώντας να διασφαλιστεί ότι η Διδακτική και Παιδαγωγική Επάρκεια είναι ενσωματωμένη στα πτυχία των καθηγητικών σχολών, όπως ίσχυε έως τώρα. Παράλληλα, ζητούν να διορθωθεί η προκήρυξη του ΑΣΕΠ ώστε να μην αποκλείονται οι φοιτητές που δικαιούνται την επάρκεια σύμφωνα με τον μεταβατικό νόμο.
Στο ερώτημα επισημαίνεται ότι η αποσύνδεση της Παιδαγωγικής Επάρκειας από το πτυχίο συνιστά σοβαρή υποβάθμιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων και μια αλλαγή χωρίς ουσιαστικό παιδαγωγικό υπόβαθρο. Όπως υποστηρίζεται, η κυβέρνηση επιλέγει να δημιουργήσει νέους φραγμούς στην πρόσβαση στην Εκπαίδευση, την ώρα που οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και οι πολλαπλές αναθέσεις μαθημάτων αποδυναμώνουν τη διδασκαλία στα σχολεία.
Οι βουλευτές του ΚΚΕ ζητούν:
- Την κατάργηση του άρθρου 99 του ν. 4957/2022
- Τη συνέχιση της ενσωμάτωσης της ΠΔΕ στα πτυχία
- Τη δωρεάν παροχή ΠΔΕ από τα ίδια τα Τμήματα και τις Σχολές
- Τη χρηματοδότηση των σχετικών προγραμμάτων αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό
- Τη συνεχή, δωρεάν επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών, υπό την ευθύνη των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων
Η παρέμβαση των βουλευτών προστίθεται στις φωνές διαμαρτυρίας που εκφράζουν Φοιτητικοί Σύλλογοι, Πρυτάνεις και Σχολές, ενάντια σε ένα μέτρο που αντιμετωπίζουν ως αδικία εις βάρος των φοιτητών και υποβάθμιση των καθηγητικών πτυχίων. Το αίτημα είναι ξεκάθαρο: η Παιδαγωγική Επάρκεια πρέπει να παραμείνει αναπόσπαστο μέρος του πτυχίου για όποιον επιθυμεί να διδάξει.