Search

Ενεργοποιείται το πλωτό φράγμα ανοιχτά των ακτών της Β/Α Λέσβου

Γιώργος Παγουδής
Στις 6 Ιουλίου παραλαμ­βάνονται από το υπουργείο Αμυνας τα πρώτα 2.700 μέτρα του αμφιλεγόμενου διχτυού, τα οποία θα παραδοθούν στο Λιμενικό για να τοποθετηθούν στις ακτές της Λέσβου ● Επιφυλάξεις και φόβους εκφράζουν στελέχη του Λιμενικού για τους κινδύνους ατυχημάτων που ελλοχεύουν.

Ηταν μόλις 2 Ιουνίου όταν η Υπατη Αρμοστεία με ανακοίνωσή της καλούσε την Ελλάδα, αντί να πετάξει τους πρόσφυγες στον δρόμο, να ενεργοποιήσει ένα δίχτυ ασφαλείας και παράλληλα να δώσει ευκαιρίες ένταξης για όσους από αυτούς καταφέρνουν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία ασύλου, ξεπερνώντας τους σκοπέλους του αντιμεταναστευτικού νόμου.

Τώρα, είκοσι δύο ημέρες μετά, η κυβέρνηση το μόνο δίχτυ που ενεργοποιεί είναι το περίφημο «πλωτό φράγμα Στεφανή», μέσω του οποίου φιλοδοξεί να φράξει τον θαλάσσιο δρόμο προς την Ευρώπη σε όσους περισσότερους πρόσφυγες είναι δυνατόν.

Σύμφωνα με πληροφορίες που διασταυρώνονται πλήρως, το υπουργείο Εθνικής Αμυνας είναι έτοιμο να ολοκληρώσει την προμήθεια και να παραλάβει στις 6 Ιουλίου τα 2.700 μέτρα πλωτού φράγματος έναντι του εξωφρενικού αντιτίμου των 500.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το πλωτό φράγμα πρόκειται να τοποθετηθεί ανοιχτά των ακτών της Β/Α Λέσβου, εκεί όπου, όπως δείχνουν όλα τα τελευταία στοιχεία αφίξεων, εντοπίζονται και οι μοναδικές αφίξεις, εξαιρουμένων βέβαια των παράνομων επαναπροωθήσεων που λαμβάνουν χώρα σε όλο το μήκος των συνόρων.

Το πλωτό φράγμα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αποτελεί «έμπνευση» του υφυπουργού Εθνικής Αμυνας Αλκιβιάδη Στεφανή και η προμήθειά του είχε ανατεθεί στην Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση Υποστήριξης Στρατού (ΑΣΔΥΣ) του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, που είχε προχωρήσει στην προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού από τα τέλη Ιανουαρίου.

Ενα μέτρο από τη στάθμη

Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε μια δοκιμή αυτού του πλωτού φράγματος και από τότε δεν υπήρξε νεότερη ανακοίνωση για την τύχη αυτού του σχεδίου, που ωστόσο τώρα επανέρχεται στο προσκήνιο.

Το πλωτό δίχτυ θα εξέχει από τη στάθμη της θάλασσας σε ύψος ενός μέτρου, ενώ το βύθισμά του θα φτάνει τα 60 εκ. και σε κανονικές συνθήκες χρήσης αποδεικνύεται πολύτιμο σε περιπτώσεις θαλάσσιας ρύπανσης από στερεά ή και υγρά στοιχεία ρύπανσης, ενώ χρησιμεύει και σε περιπτώσεις προστασίας ακτών από μέδουσες.

Χαρακτηριστικό πάντως είναι ότι από την πρώτη στιγμή είχαν εκφραστεί πάμπολλες επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητα ενός τέτοιου μέτρου, ακόμα και από τον περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Κώστα Μουτζούρη που διαθέτει την ιδιότητα του μηχανικού θαλάσσιων και λιμενικών έργων. «Δεν μπορώ να σκεφτώ πώς ένα τέτοιο φράγμα θα αγκυρωθεί στον βυθό» είχε δηλώσει τότε, ενώ πλέον δεν λείπουν και οι επιφυλάξεις, ακόμα και οι φόβοι που εκφράζουν στελέχη του Λιμενικού.

Συγκεκριμένα, θεωρούν αδύνατον για τα σκάφη που διαθέτει το Λιμενικό να καταφέρουν να χειριστούν ένα τέτοιου μεγέθους πλωτό φράγμα, το οποίο λογικά θα πρέπει να ποντίζεται και να επαναφορτώνεται στα σκάφη κάτω από όποιες καιρικές συνθήκες επικρατούν στο Αιγαίο, ενώ δεν παραλείπουν να τονίζουν τους πιθανούς κινδύνους ατυχημάτων που εγκυμονούν αυτοί οι χειρισμοί για τα πληρώματα που θα κληθούν να φέρουν εις πέρας μια τέτοια αποστολή.

Τεχνική υποστήριξη

Μάλιστα, αγνοούν αν η παραλαβή θα γίνει από το Λιμενικό Σώμα ή το Πολεμικό Ναυτικό και εκφράζουν την άποψη ότι η διαχείρισή του θα είναι εξαιρετικά δύσκολη, τόσο που ίσως στο τέλος να μη χρησιμοποιηθεί και καθόλου. Από την άλλη, πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας κάνουν λόγο για παράδοση του φράγματος αυτού στο Λιμενικό, γεγονός που ίσως φανερώνει και μια απροθυμία ανάληψης της ευθύνης.

Θυμίζουμε ωστόσο ότι η σχετική προκήρυξη προέβλεπε ότι ο προμηθευτής θα αναλάμβανε για τέσσερα χρόνια την τεχνική υποστήριξη και συντήρηση του φράγματος, καθώς και «την προμήθεια και εγκατάσταση συγκεκριμένων συστημάτων επί των σκαφών της στρατιωτικής Υπηρεσίας για την τοποθέτηση και απεγκατάσταση των εν λόγω πλωτών, καθώς επίσης αντίστοιχη εκπαίδευση συγκεκριμένου αριθμού εκπροσώπων της αναθέτουσας αρχής».

Πηγή :Εφημερίδα Συντακτών