Search

Ο νέος θαλάσσιος κόμβος: Πώς το Λιμάνι του Σιγρίου ενώνει ακτοπλοϊκά όλο το Αιγαίο

Του Αντώνη Χιώτη

Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στο Λιμάνι του Σίγρίου, επόμενος στόχος είναι η ενεργοποίηση δρομολογίων με προσέγγιση στο νέο λιμάνι, προκειμένου αυτό να επιτελέσει τον σκοπό για τον οποίο κατασκευάστηκε.

Τα τελευταία τρία καλοκαίρια υπάρχει το σαββατιάτικο δρομολόγιο Πειραιάς – Μύκονος – Μεστά – Σίγρι, με επιστροφή τα μεσάνυχτα από το Σίγρι. Βέβαια, το καλοκαίρι που μας πέρασε έγιναν μόνο έντεκα προσεγγίσεις, ακόμα λιγότερες σε σύγκριση με τα προηγούμενα καλοκαίρια, αφού το δρομολόγιο ξεκίνησε το τελευταίο Σάββατο του Ιουνίου κι όχι το πρώτο, ενώ και τον Σεπτέμβριο τέλειωσε μια βδομάδα νωρίτερα.

Η προσέγγιση στο λιμάνι της Μυκόνου, μπορεί να προσθέτει “σίγουρους” επιβάτες προς το δημοφιλές αυτό νησί, πράγμα συμφέρον για την πλοιοκτήτρια ακτοπλοϊκή εταιρεία, παράλληλα, όμως, αυξάνει τα μίλια της διαδρομής προς Σίγρι κατά πολύ.  Αυτό έχει ως συνέπεια, τόσο ο χρόνος, όσο και τα κόμιστρα του ταξιδιού Πειραιάς-Σίγρι να είναι αυξημένα και όμοια με το δρομολόγιο Πειραιάς-Μυτιλήνη, γεγονός που εξαφανίζει το πλεονέκτημα μιας κατά πολύ συντομότερης και φθηνότερης απευθείας σύνδεσης προς Σίγρι. Ιδιαίτερα, αν αυτή η απευθείας σύνδεση του Σιγρίου είναι με το λιμάνι της Ραφήνας (ή του Λαυρίου), ο χρόνος σύνδεσης της Λέσβου με την Αττική θα έφτανε σχεδόν στο μισό απ’ όσο είναι σήμερα με το δρομολόγιο Πειραιάς-Χίος-Μυτιλήνη. Και το κόστος, θα ήταν ανάλογο. Κι όλα αυτά, θα ήταν προς άμεσο όφελος των επιβατών, της μεταφοράς εμπορευμάτων, της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης.

 Ο νέος οδικός άξονας Σιγρίου – Καλλονής είναι πλέον ολοκληρωμένος (μένουν μόνο λεπτομέρειες) και θα αποτελέσει τη συνέχεια του λιμανιού. Το ένα έργο συμπληρώνει το άλλο. Και τα δύο μαζί, είναι βέβαιο πως μπορούν να βγάλουν το νησί από αρκετά από τα αδιέξοδά του.

Γιατί, αν το δούμε στην αληθινή του διάσταση, το λιμάνι του Σιγρίου μπορεί να αποτελέσει τον νέο ακτοπλοϊκό κόμβο του Αιγαίου. 

Ακτοπλοϊκός κόμβος 

Τραβώντας γραμμές πάνω στο χάρτη που ενώνουν τα λιμάνια του Αιγαίου, από την Κρήτη μέχρι τη Μακεδονία και τη Θράκη και από τη δύση ως την ανατολή, εύκολα διαπιστώνει κανείς πως το Σίγρι βρίσκεται σχεδόν στο κέντρο του Αιγαίου.

«Ούτος είναι ο μόνος λιμήν ον οι ναυτιλόμενοι απαντώσι από της Άνδρου μέχρι της Τενέδου», έγραψε ο Στράβων 2.000 χρόνια πριν.  Πράγματι, το λιμάνι του Σιγρίου θα μπορούσε (και θα έπρεπε!!!) να αποτελέσει τον κόμβο που θα ενώσει όλο το Αρχιπέλαγος!

Το λιμάνι του Σιγρίου “βλέπει” όλα τα λιμάνια του Αιγαίου. Με τη δημιουργία “έξυπνων” γραμμών και τη δρομολόγηση ευπρεπών και όχι αργοκίνητων πλοίων, η ακτοπλοΐα στο Αιγαίο θα αποκτήσει άλλη δυναμική και θα ενωθούν η Μακεδονία και η Θράκη, η Θεσσαλία και η Στερεά, η Κρήτη και το Νότιο Αιγαίο με το Βόρειο Αιγαίο και μεταξύ τους  (αλλά και με τα λιμάνια της Τουρκίας) με ανάλογη θετική επίπτωση τόσο στον τουρισμό όσο και στη μεταφορά εμπορευμάτων – άρα ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη.

Τα λιμάνια της ηπειρωτικής Ελλάδας με τα οποία θα μπορούσε να συνδεθεί το Σίγρι είναι η Αλεξανδρούπολη στη Θράκη, η Καβάλα και η Θεσσαλονίκη στη Μακεδονία, ο Βόλος στη Θεσσαλία, ο Πειραιάς, η Ραφήνα ή/και το Λαύριο, αλλά και η Κύμη στη Στερεά Ελλάδα. Από την Κρήτη, τα λιμάνια του Ηρακλείου, των Χανίων και της Σητείας και τα λιμάνια των περισσότερων νησιών των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων και του Βόρειου Αιγαίου.

Τα δρομολόγια:

1. Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη – Σίγρι

2. Καβάλα – Λήμνος – Σίγρι

3. Θεσσαλονίκη – Άγιος Ευστράτιος – Σίγρι

4. Βόλος – Σκόπελος – Σίγρι

5. Κύμη – Σκύρος – Σίγρι

6. Πειραιάς ή Ραφήνα ή Λαύριο – Σίγρι

7. Χανιά – Μήλος – Σύρος – Τήνος – Ψαρά – Σίγρι

8. Ηράκλειο – Πάρος – Μύκονος – Σίγρι

9. Σητεία – Αστυπάλαια – Αμοργός – Ικαρία – Μεστά – Σίγρι

10. Ρόδος – Κως – Λέρος – Πάτμος – Σάμος – Χίος – Σίγρι

Όπως εύκολα γίνεται κατανοητό, τα δρομολόγια αυτά μπορούν να ενοποιηθούν, να επικοινωνήσουν τα νότια λιμάνια με τα βόρεια και τα ανατολικά με τα δυτικά, με ενδιάμεσο σταθμό το λιμάνι του Σιγρίου. Έτσι, τα πλοία που ξεκινάνε από τα λιμάνια της Κρήτης ή την Ρόδο, τελικός τους προορισμός θα είναι η Αλεξανδρούπολη, η Καβάλα ή η Θεσσαλονίκη. Μια άλλη δυνατότητα που ανοίγεται, είναι η ακτοπλοϊκή σύνδεση του Πειραιά με την Κωνσταντινούπολη, με ενδιάμεσα λιμάνια το Σίγρι και την Τένεδο, αλλά και της Θεσσαλονίκης και του Βόλου με τη Σμύρνη.

Με έναν σωστό προγραμματισμό όλων αυτών των δρομολογίων, με το Σίγρι ως ενδιάμεσο σταθμό, αυτόματα όλα τα λιμάνια του Αιγαίου θα επικοινωνούν μεταξύ τους, δηλαδή ακόμη και ο Βόλος με την Κρήτη ή την Ρόδο, ακόμη κι αν δεν υπάρχει απευθείας γραμμή: θα εξυπηρετεί το λιμάνι του Σιγρίου, ο νέος ακτοπλοϊκός κόμβος του Αιγαίου!

Όλα αυτά δεν είναι όνειρο θερινής νυκτός, αλλά μέρος της σύγχρονης ακτοπλοΐας του Αιγαίου, της ακτοπλοΐας του μέλλοντος, που θα πραγματοποιεί τακτικά δρομολόγια, ενώνοντας προορισμούς και επιτελώντας τον σοβαρό αναπτυξιακό της ρόλο, εις όφελος της τοπικής οικονομίας, εις όφελος της Ελλάδας εν γένει, αλλά και εις όφελος των πλοιοκτητριών εταιρειών, που θα έχουν αναπτύξει τον στόλο τους και τα δρομολόγιά τους με ανοιχτούς ορίζοντες και δημιουργικό όραμα. 

Οι γραμμές μπορούν να ανοίξουν – ίσως δε και πιο σύντομα απ’ όσο μπορούμε να φανταστούμε, με συντονισμένες παρεμβάσεις προς το Υπουργείο Εμπορικής ναυτιλίας και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες από τους τοπικούς φορείς και παράγοντες, ιδίως από τους βουλευτές Ν. Λέσβου, την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, τον Δήμο Δυτικής Λέσβου και το Επιμελητήριο Λέσβου. Αλλά, χρειάζεται να πειστούμε και να το πιστέψουμε, και να προσπαθήσουμε γι’ αυτό με ουσιαστική, εποικοδομητική διεκδίκηση.

Έγκαιρος προγραμματισμός

Όπως γνωρίζουμε όλοι, οι ευρωπαίοι τουρίστες προγραμματίζουν τις διακοπές τους νωρίς. Πολύ νωρίς. Τουλάχιστον ένα εξάμηνο πριν έχουν κάνει τις έρευνές τους, έχουν κάνει τις κρατήσεις τους κι έχουν δώσει τις προκαταβολές τους.

Γι’ αυτό, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε έγκαιρα, από τις αρχές του έτους, ποια είναι τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια και ποια λιμάνια συνδέονται. Γιατί, κάποιοι το χρειάζονται, για να κλείσουν τις διακοπές τους. Κι αυτοί οι “κάποιοι” είναι αυτοί που τους χρειάζονται νησιά σαν αυτά του Βορείου Αιγαίου, που βρίσκονται μονίμως στις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης στους πίνακες για το κατά κεφαλήν εισόδημα, στους πίνακες της ανεργίας, στους πίνακες της ανάπτυξης.   

Γι’ αυτό θέλει το Αιγαίο εναλλακτικά δρομολόγια, να διαχέεται ο τουρισμός σε όλα τα νησιά, και να μη “βουλιάζουν” τα δημοφιλή και τα υπόλοιπα να φυτοζωούν! Η επικοινωνία των λιμανιών του Αιγαίου, είναι παράγοντας για την καθολική ανάπτυξη!