Lesvos: «After all, it’s still the Aegean!» Η νέα στρατηγική για τον τουρισμό στο συνέδριο του ACT

Συντάκτης: Μοιραστείτε το:

 

Τα χαρακτηριστικά που θα έχει ο τουρισμός στο μέλλον αποκωδικοποιήθηκαν από διακεκριμένους ομιλητές και καταξιωμένους επαγγελματίες της τουριστικής αγοράς κατά τη διάρκεια της ημερίδας «The Tourism of Tomorrow» που διοργάνωσε το ACT (American College of Thessaloniki), μέλος του Κολλεγίου Ανατόλια. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των ακαδημαϊκών προγραμμάτων του ACT στον Τουρισμό, τέθηκε υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Makedonia Palace την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου.

Στον εναρκτήριο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια Δρ Πάνος Βλάχος αναφέρθηκε στον ρόλο της εκπαίδευσης ως παράγοντα ανάπτυξης του κλάδου, και υπογράμμισε την ανάγκη η εκπαίδευση να αποκτήσει «εκτός από ισχυρό θεωρητικό υπόβαθρο, πρακτική διάσταση και επαφή με την πραγματικότητα του επαγγέλματος και της αγοράς. Το ACT επιθυμεί να συμβάλλει ενεργά στον δημόσιο διάλογο για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος στην Ελλάδα, δημιουργώντας έναν κόμβο που θα συνδέει τον ακαδημαϊκό χώρο με την αγορά και τους επαγγελματίες του κλάδου» σημείωσε ο κ. Βλάχος.

Την εκδήλωση χαιρέτισαν ο Σπύρος Πέγκας, Αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης που τόνισε τη σημασία που έχει να γίνουν «νέες μεγάλες επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη για να επιτευχθεί το ποιοτικό άλμα» και ο Γρηγόρης Τάσιος, Πρόεδρος του ΣΕΤΕ ο οποίος, με αφορμή τις έρευνες που έχει κάνει το ACT στη Ρόδο και τη Λέσβο ως τουριστικούς προορισμούς, πρότεινε να εκπονηθεί αντίστοιχη μελέτη για τη Χαλκιδική. Χαιρετισμό απηύθυνε και ο Θεοφάνης Παπάς, Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Στο πλαίσιο της ημερίδας υπεγράφη σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ του Thessaloniki Convention Bureau (TCB) και του ACT με στόχο την ενίσχυση της ακαδημαϊκής συμμετοχής στον χώρο των συνεδρίων και τη δραστηριοποίηση από κοινού σε συνέδρια, εκδηλώσεις, προγράμματα πρακτικής άσκησης και δράσεις εποικοδομητικού εθελοντισμού. Το σύμφωνο συνεργασίας συνυπέγραψαν ο Πρόεδρος του TCB, Ιωάννης Ασλάνης και ο Πρύτανης του ACT και Αντιπρόεδρος Ακαδημαϊκών Υποθέσεων Δρ Στάμος Καραμούζης.

Ο άνθρωπος, το συναίσθημα και το ξενοδοχείο του μέλλοντος

Κεντρικός ομιλητής του Συνεδρίου ήταν ο Γιώργος Αλεξάκης, αναπληρωτής καθηγητής του πανεπιστημίου Florida Gulf Coast, School of Resort & Hospitality Management (ΗΠΑ), ένα σημαντικό ακαδημαϊκό κέντρο του εξωτερικού σε μία περιοχή που αποτελεί τον μεγαλύτερο τουριστικό προορισμό στις ΗΠΑ και παγκοσμίως. Ο κ. Αλεξάκης παρουσίασε τα διδάγματα του μοντέλου του διαμοιρασμού με παράδειγμα την Airbnb. «Οι ευέλικτες τιμές, οι αυθεντικές εμπειρίες και το αίσθημα της οικειότητας και της ασφάλειας, που προσφέρει η Airbnb, έχουν μειώσει σημαντικά τα έσοδα των ξενοδοχείων και καταλυμάτων σε όλον τον κόσμο. Μπορούμε να αντιγράψουμε ένα ξενοδοχείο, αλλά όχι τον συναισθηματικό δεσμό που δημιουργούμε με έναν τόπο, τον χώρο και τους ανθρώπους. Η βιομηχανία του τουρισμού οφείλει να επενδύσει στο κομμάτι του συναισθήματος και της αυθεντικής εμπειρίας που θα προσφέρει στον πελάτη» είπε.

Την έρευνα της Deloitte για το ξενοδοχείο του μέλλοντος συνόψισε ο Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου, Principal, Deloitte Central Mediterranean (Ελλάδα). Ο κ. Παπακωνσταντίνου ανέδειξε τον ρόλο του ξενοδοχείου ως ενοποιητή εμπειριών (curator), match maker που φέρνει σε επαφή και δικτυώνει τους ανθρώπους, μέλους της κοινότητας που συνδέει τους επισκέπτες με την περιοχή, «αρχιτέκτονα» που ενισχύει την εμπειρία του ταξιδιώτη μέσα από πολυχρηστικούς χώρους, και «χορογράφου» που διαχειρίζεται τη συνολική εμπειρία – από την αρχή του ταξιδιού μέχρι και την επιστροφή από τον προορισμό.

Ο Gabriele Secol, Senior Manager, Deloitte Central Mediterranean (Ιταλία), παρουσίασε έρευνα της συμβουλευτικής εταιρίας για τις καινοτόμες εφαρμογές και υπηρεσίες μέσα από τη συνδυασμένη χρήση των social media και της τεχνολογίας, με έμφαση στις ιδιαιτερότητες της Ελλάδας. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Deloitte η ραγδαία αναπτυσσόμενη τεχνολογία θα επηρεάσει τόσο τις διαδικασίες όσο και τις σχέσεις με τους πελάτες και τους ταξιδιώτες.

Όσον αφορά στις επενδύσεις που γίνονται στον ελληνικό και διεθνή χώρο ο Αντώνης Αβδελάς, Chief Sales & Marketing Officer, Sani Resort & Ikos Resorts, επεσήμανε την άνοδο του τουρισμού αναψυχής, τη δυναμική ανάπτυξη των luxury beach resorts σε σχέση με τα ξενοδοχεία πόλης, τις προσωποποιημένες εμπειρίες που μπορούν να προσφέρουν στους πελάτες τους, και το συγκριτικό πλεονέκτημα των προορισμών της Μεσογείου έναντι των ανταγωνιστών τους.

Από την πλευρά του ο Νίκος Χάντζος, Director of International Hotel Development Europe (Ελλάδα & Κύπρος), Marriott International, περιέγραψε τη διαδρομή των διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων στην Ελλάδα, εκτίμησε ότι οι διεθνείς αλυσίδες θα έχουν μεγαλύτερη διείσδυση και παρουσία στην εγχώρια αγορά, και εντέλει θα επικρατήσει ισορροπία ανάμεσα στις ανεξάρτητες μονάδες και τα ξενοδοχεία που συνεργάζονται με ελληνικές και πολυεθνικές αλυσίδες.

Ο Πάνος Αλμυράντης, βραβευμένος European Hotel Manager of the Year 2014 και Γενικός Διευθυντής, Daios Cove Luxury Resort & Villas, μίλησε στο κοινό για τον ρόλο των στελεχών και των εργαζομένων στον ξενοδοχειακό κλάδο σε ένα περιβάλλον που βαίνει προς την «ψηφιοποίηση» (digitization), για την ανάγκη να χρησιμοποιηθούν τα κατάλληλα social media ώστε ο επαγγελματίας του χώρου να κατανοήσει και να προβλέψει τις ανάγκες και τις επιθυμίες του πελάτη. Επεσήμανε το γεγονός ότι ο «τουρισμός και ιδιαίτερα τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα δεν επενδύουν στην έρευνα και την ανάπτυξη» και ότι οφείλουν να στρέψουν το βλέμμα τους στο εξωτερικό, ώστε να προσπαθήσουν να ευθυγραμμιστούν με τις παγκόσμιες τάσεις.

Ο Τηλέμαχος Μαυράκης, Διευθύνων Σύμβουλος Admine Group, αναφέρθηκε και ο ίδιος στον στρατηγικό ρόλο των social media – ειδικά εκείνων των μέσων που είναι πολύ αγαπητά στη γενιά των millennials –, στην αίσθηση που πρέπει να αποπνέουν σήμερα τα ξενοδοχεία, συνδέοντας τις θέσεις του με το παράδειγμα του επιτυχημένου rebranding του Makedonia Palace.

Την αποφώνηση του συνεδρίου έκανε ο Δρ Νίκος Χουρβουλιάδης, Διευθυντής του Business School του ACT. Τα πάνελ των ομιλητών συντόνισε ο Ανέστης Αναστασίου, συντονιστής ακαδημαϊκών προγραμμάτων Τουρισμού και Φιλοξενίας του ACT.

Έρευνες του ACT για τη Ρόδο και τη Λέσβο ως τουριστικοί προορισμοί

Παράλληλα, παρουσιάστηκαν οι έρευνες που έχει διεξάγει το ACT: Η πρώτη αφορά τη μελέτη επικοινωνιακής στρατηγικής για την ανάκαμψη της τουριστικής ανάπτυξης της Λέσβου μετά την προσφυγική κρίση με τίτλο «Lesvos: After all, it’s still the Aegean!». Η δεύτερη αφορά σε μεγάλη έρευνα αφορά στην αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών και των υπηρεσιών της Ρόδου με τη συγκέντρωση και αξιολόγηση επίκαιρων υποδείξεων των τουριστών.

Συμπεράσματα

Τις τοποθετήσεις των ομιλητών σχολίασε ο Σάκης Παπαδόπουλος, εξειδικευμένος συντάκτης σε θέματα τουρισμού και υπεύθυνος της σελίδας omorfataxidia.gr.

· O κ. Παπαδόπουλος μίλησε για τη δύσκολη και απαιτητική καθημερινότητα των στελεχών του τουρισμού

· Τόνισε πως ο κλάδος δεν εξαντλείται στην παροχή υπηρεσιών αλλά επεκτείνεται στους κρίσιμους τομείς του marketing, της προώθησης και προβολής του συνόλου των τουριστικών δραστηριοτήτων.

· Υπογράμμισε την ανάγκη να επενδύσουν οι μεγάλες διεθνείς αλυσίδες στη Θεσσαλονίκη, η οποία απουσιάζει από τους σχεδιασμούς τους.

· Όσο για την προσωποποιημένη εμπειρία την οποία επιδιώκουν τα ξενοδοχεία, εξέφρασε τις επιφυλάξεις τους θεωρώντας ότι αυτή δεν είναι, πάντα, εφικτή σε συνθήκες μαζικοποίησης του τουρισμού.

· Ανέφερε το αρνητικό αντίκτυπο των εφαρμογών του διαμοιρασμού (Airbnb, Uber κ.ά), που έχει καταγραφεί σε διάφορες χώρες και περιοχές, είτε με τη μείωση των διαμερισμάτων που διατίθενται προς μόνιμη ενοικίαση, είτε με την αύξηση των τιμών των προϊόντων και των υπηρεσιών που προκαλεί η έλευση των τουριστών σε αστικές περιοχές.

· Τέλος, και με αφορμή τις έρευνες του ACT για τις περιοχές της Ρόδου και της Λέσβου, χαρακτήρισε ιδιαίτερα ελπιδοφόρο και σημαντικό το γεγονός ότι εισάγεται η έννοια και η πρακτική της ακαδημαϊκής έρευνας στον ελληνικό τουρισμό.

Χορηγοί της εκδήλωσης ήταν η εταιρία Deloitte, η Sani Resort και η IKOS Resorts. Χορηγός αερομεταφορών ήταν η AEGEAN Airlines, και υποστηρικτές το ξενοδοχείο Makedonia Palace και η ADMINE.

 

Προηγουμενο αρθρο

Ο Δημήτρης Μυστακίδης φέρνει τη μουσική στα απομακρυσμένα χωριά

Επομενο αρθρο

Τα 540 εκ. ευρώ για το προσφυγικό που δεν φτάνουν στη Μόρια

wso shell IndoXploit shell webr00t shell hacklink hacklink satış wso shell