Search

Αποδοκιμασίες για την εξαφάνιση της μόνιμης έκθεσης κειμηλίων από το Αρχοντικό Χαλίμ Μπεή

 

Το ΔΣ της Συνύπαρξης αποδοκιμάζει την “εξαφάνιση” της μόνιμης Έκθεσης κειμηλίων και οπτικοακουστικού υλικού στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης, στο Αρχοντικό Χαλίμ Μπέη, με πρόσχημα την παρουσίαση κειμηλίων από την Επανάσταση του 1821.Πρόκειται για ωμή επίδειξη βαρβαρότητας, μισαλλοδοξίας και πολιτιστικής δυσφήμησης του τόπου, με αντάλλαγμα τον έπαινο των πιο καθυστερημένων νεοφασιστικών και εθνικιστικών κύκλων της τοπικής κοινωνίας.

“Οι εμπνευστές και εκτελεστές αυτού του βανδαλισμού οφείλουν να γνωρίζουν ότι βλάπτουν σοβαρά τα καλώς νοούμενα συμφέροντα του νησιού μας. Προσφέρουν καλή υπηρεσία και ανθελληνικά επιχειρήματα στους ομογάλακτούς τους εθνικιστές στην Τουρκία. Υποδαυλίζουν την ένταση και την αντιπαράθεση αντί να υπηρετούν την προσέγγιση και την αμοιβαία κατανόηση. Ας απαντήσουν καθαρά: Θέλουν ή όχι τους Τούρκους επισκέπτες στο νησί μας; Θέλουν ή όχι οι Έλληνες επισκέπτες να είναι ευπρόσδεκτοι στην Τουρκία;

Ας είμαστε ξεκάθαροι: Αποδοκιμάζουμε αυτούς που στην Τουρκία πχ μετατρέπουν την Αγιά Σοφιά σε τζαμί και αντιμετωπίζουν με ασέβεια ιστορικούς τόπους και μνημεία. Αποδοκιμάζουμε εξίσου αυτούς που εδώ παρεμποδίζουν την αναστήλωση – μετατροπή του Βαλιδέ Τζαμί σε επιγραφικό μουσείο, αυτούς που βανδαλίζουν την έκθεση του Αρχοντικού Χαλίμ Μπέη προσπαθώντας να αλλοιώσουν πτυχές του πολιτισμού και της τοπικής ιστορίας.

Υποστηρίζουμε και επαινούμε τους ανθρώπους που προστατεύουν την αρχαιοελληνική κληρονομιά και αναστηλώνουν-συντηρούν χριστιανικά μνημεία στην Τουρκία και όσους στην Ελλάδα εργάζονται για τη διάσωση των πολιτισμικών κατάλοιπων της οθωμανικής περιόδου”.

Η Συνύπαρξη ζητά την άμεση αποκατάσταση της Έκθεσης. Για τον σκοπό αυτό απέστειλε στην Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού, το παρακάτω έγγραφο:

“Με το έγγραφο τούτο θέλουμε να καταγγείλουμε την αυθαίρετη απόφαση του Αντιδημάρχου Πολιτισμού του Δήμου Μυτιλήνης, που χωρίς απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, προχώρησε στην αποξήλωση της καινοτόμας για τα δεδομένα της Μυτιλήνης και όχι μόνο έκθεσης που είχε δημιουργήσει σε αίθουσα του αρχοντικού Χαλήμ Μπέη  το Εργαστήριο Μουσειολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου με τη χρηματοδότηση απογόνων του Χαλήμ Μπέη, με την οποία και τεκμηριώνονταν η ιστορία του κτηρίου και συνδέονταν  το παρελθόν με το παρόν της πόλης.

Στην προκειμένη περίπτωση, η έκθεση παρουσίαζε την οικογένεια του Χαλήμ Μπέη, μια οικογένεια που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της πόλης της Μυτιλήνης. Η θετική συμβολή της οικογένειας δεν τεκμηριώνεται μόνο μέσα από την ακαδημαϊκή ιστορική έρευνα ή μόνο τα λαμπρά οικοδομήματα που προβάλλει, σήμερα, η πόλη στους επισκέπτες της, αλλά και από το γεγονός ότι όταν ο ίδιος ο Χαλήμ πέθανε, έκλεισαν όλα τα μαγαζιά -μουσουλμανικά και χριστιανικά- για να εκφράσει όλη η πόλη τη θλίψη της για το χαμό του.

Η έκθεση παρουσίαζε επομένως την καθημερινή ζωή της μουσουλμανικής κοινότητας της Μυτιλήνης του τέλους του 19ου και της αρχής του 20ου αιώνα. Αναδείκνυε, την εκπαίδευση, την οικονομία, την κουλτούρα, τη λατρεία και τις στενές σχέσεις της με τη χριστιανική κοινότητα (πχ τη στενή φιλία και συνεργασία με την οικογένεια Κουρτζή στην οποία άλλωστε μεταβίβασε και μεγάλο μέρος της περιουσίας της εν όψει της Ανταλλαγής το 1923). Η λογική επομένως δεν ήταν κάποια αξιολόγηση πολιτικών, εθνικών άλλων πρακτικών, αλλά η ζωή και η καθημερινότητα των ανθρώπων που μπορούν να ζουν συμφιλιωμένα, ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές ή εθνικές τους διαφορές.

 

Μια σειρά ερωτήματα δημιουργεί η ενέργεια αυτή:

–        Είχε τις απαραίτητες άδειες η αλλαγή χρήσης σε τμήμα του μουσείου;

–        Γιατί κρίθηκε απαραίτητη;

–        Πού βρίσκονται και σε ποια κατάσταση τα εκθέματα;

–        Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Κωνσταντινούπολης και ο Σύλλογος «Φίλοι της Μυτιλήνης», που είχαν υπογράψει συμφωνία με το Δήμο Μυτιλήνης, έχουν ενημερωθεί;

–        Μέχρι πότε η μισαλλοδοξία και οι ιδεοληψίες μεμονωμένων ατόμων θα είναι υπεράνω οικουμενικών αξιών όπως η ειρήνη και η συνεργασία μεταξύ των λαών, οι πολιτιστικές ανταλλαγές, αλλά και οι Νόμοι του Κράτους;

Ζητάμε την παρέμβαση της Διεύθυνσης Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ώστε να επανέλθει η σημαντική αυτή έκθεση στο χώρο που υπήρχε”.

Στο ίδιο θλέμα είχε αναφερθεί την περασμένη εβδομάδα και ο Κώστας Αστυρακάκης 

«Σε κάθε περίπτωση κάτι τέτοιο εκτός από απρέπεια, θα αποτελούσε περιφρόνηση και αδιαφορία για τη μεγάλη συμβολή αυτών των συνεργειών και κοινών δράσεων στην επισκεψιμότητα του νησιού και στα οικονομικά οφέλη που απορρέουν από τη αυτή ακριβώς την επισκεψιμότητα και τη διαφήμιση στην οποία αναφερθήκαμε. Η πιθανή μετακίνησή της έκθεσης κειμηλίων  Χαλίμ Μπέη σε άλλο χώρο, θα πρέπει να μη συνιστά υποβάθμιση αυτής της φιλικής σχέσης που δημιουργήθηκε, εξελίχθηκε και εδραιώθηκε με αμοιβαίο σεβασμό από εκπροσώπους των δύο γειτονικών λαών, με πολλαπλά οφέλη για τον τόπο μας» αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο επικεφαλής της Δημοτικής παράταξης ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ & πρώην αντιδήμαρχος Πολιτισμού Κώστας Αστυρακάκης.

Η ανακοίνωση ακολούθησε του ανοίγματος της Δημοτικής Πινακοθήκης που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας 1 Νοεμβρίου. Αιτία αποτελεί το γεγονός ότι απουσίαζαν από τον χώρο εκθέματα της οικογένειας του Χαλίμ Μπέη.

Η ανακοίνωση

«Πληροφορήθηκα από παρευρισκόμενους στο άνοιγμα της Δημοτικής Πινακοθήκης, πως απουσίαζαν από την πρώτη αίθουσα προσωπικά αντικείμενα, λαογραφικό υλικό και ότι άλλο περιείχε η έκθεση που φιλοτέχνησε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και αφορούσε την οικογένεια  του Χαλίμ Μπέη που κατοικούσε σε αυτό το κτίριο.

Ο Ζαν και η Σεβντά Ελγκίζ, απόγονοι του Χαλίμ Μπέη, ζουν στην Κωνσταντινούπολη, ανήκουν στους διανοούμενους της Πόλης και έχουν εξαιρετικές σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Είναι ιδιοκτήτες του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Elgiz. Με αυτές τους τις ιδιότητες έχουν δημιουργήσει ένα σύλλογο που λέγεται «Φίλοι της Μυτιλήνης». Μέλη του συλλόγου είναι αρκετοί διανοούμενοι, καλλιτέχνες και δημοσιογράφοι. Τα προηγούμενα χρόνια διαφήμισαν πολύ το νησί, τόσο στην Κωνσταντινούπολη, όσο και σε όλη την Τουρκία αφού οι κοινές πολιτιστικές δράσεις που πραγματοποιούσε  το Μουσείο τους με τη Δημοτική Πινακοθήκη, διαφήμιζαν το νησί σε όλα τα ΜΜΕ και περιοδικά της Τουρκίας.

Αξιοσημείωτη είναι η συμβολή τους στο να συμμετέχει το νησί ως συνδιοργανωτής της BIENALE Κωνσταντινούπολης το 2017, του μεγαλύτερου πολιτιστικού γεγονότος στον κόσμο.

Επίσης, τα τελευταία χρόνια η παρουσίαση του νησιού με το πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα και τη Λεσβιακή κουζίνα, πραγματοποιούνταν δωρεάν από την οικογένεια στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κωνσταντινούπολης, παρουσία πολλών δημοσιογράφων, ανθρώπων της διανόησης και του Οικουμενικού μας Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Έτσι λοιπόν, το Δημοτικό Συμβούλιο Λέσβου με Δήμαρχο τον Σπύρο Γαληνό, προχώρησε στην ανακήρυξη του Ζαν Ελγκίζ ως επίτιμου δημότη, καθώς και στην αδελφοποίηση των δύο Μουσείων. Σ’αυτή  την απόφαση συμμετείχαν με τη θετική τους ψήφο και μέλη της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής που τυγχάνει  και σήμερα να είναι Αντιδήμαρχοι της νέας Δημοτικής Αρχής.

Οποιαδήποτε αλλαγή των αποτελεσμάτων αυτών των αποφάσεων μπορεί να υπάρξει – και για λόγους δεοντολογίας- μόνο με καινούρια απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου».