Search

Προβάλλεται στην Μυτιλήνη: Το Μεγάλο Σορτάρισμα

To best seller του Michael Lewis, που έχει θέμα την οικονομική κρίση κατά τη διάρκεια των χρόνων 2007 – 2010 μεταφέρεται στην μεγάλη οθόνη με ένα ονειρικό καστ με τους Brad Pitt, Christian Bale, Ryan Gosling και Steve Carell στους κεντρικούς ρόλους να συνοδεύονται από Finn Wittrock, Marisa Tomei, Max Greenfield, Melissa Leo, Ryan Gosling, Selena Gomez, Margot Robbie. Ο συγγραφέας που μας έχει προσφέρει και άλλες κινηματογραφικές μεταφορές όπως τα “Moneyball” και “The Blind Side” καταπιάνεται αυτή τη φορά στο “The Big Short: Inside the Doomsday Machine” (όπως είναι ο πλήρης τίτλος του βιβλίου) με την σταδιακή αύξηση της στεγαστικής και πιστωτικής φούσκας, το 2000, που οδήγησαν στην οικονομική κρίση το 2007-2010. Η ιστορία ακολουθεί πρόσωπα που ήταν σε θέσεις- κλειδιά και που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην οικονομική φούσκα, αλλά κυρίως στην ανακάλυψή της πολύ πριν το καταλάβουν και οι ίδιοι οι υπεύθυνοι της.

 

Η οικονομική κρίση είναι ένα γεγονός που έχει αγνοήσει το Hollywood, και όσον αφορά οικονομικές ιστορίες σαν το The Big Short, αλλά και ανθρώπινες ιστορίες, με ελάχιστες ταινίες όπως το 99 Homes ή το νέο Bourne που περιμένουμε σύντομα, να βάζουν στο μικροσκόπιο το τι συνέβη από το 2007 και μετά αλλά και τι συνέπειες είχε. Αν και για τις ανθρώπινες ιστορίες ίσως να μην υπάρχει δικαιολογία, για τις ιστορίες σαν και αυτή του The Big Short, που θα μπορούσαν να χωρέσουν στο είδος του οικονομικού δράματος ή θρίλερ, υπάρχει σοβαρός λόγος που δεν γίνονται πολλές ταινίες και αυτός δεν είναι άλλος από το πόσο βαρετά μπορεί να είναι τα οικονομικά. Ο Adam McKay όμως σκηνοθετεί όσο καλύτερα γίνεται ένα πολύ καλό σενάριο του Michael Lewis, που όμως δε θα μπορούσε παρά να είναι ένα δύσκολο σενάριο, λόγω του θέματός του.

Το Big Short μας κάνει λοιπόν να μάθουμε καμιά εικοσαριά οικονομικούς όρους για τα δάνεια, τις τράπεζες τα ασφάλιστρα, τα πονταρίσματα, όροι που λίγο ενδιαφέρουν μεν το ευρύ κοινό, αλλά όροι που σχετίζονται άμεσα με την ζωή μας, όπως μάθαμε με ένα πικρό τρόπο τα τελευταία χρόνια.  Ξεκινώντας με ένα ντοκιμαντερίστικο στυλ και βάζοντας εμβόλιμα δύο-τρια κλιπάκια με διάσημες προσωπικότητες να εξηγήσουν τους βασικούς όρους με απλά λόγια, ο σκηνοθέτης καταφέρνει να μη χάσει (πολύ) το κοινό της ταινίας μέσα στην ορολογία και τα οικονομικά, όμως όσο πιο πολύ προχωρά η ταινία, το Big Short γίνεται ένας λαβύρινθος οικονομικής πολιτικής που θα πρέπει να έχεις κάποια πτυχία οικονομικών για να παρακολουθήσεις και να πεις ότι τα κατάλαβες όλα. Ένα λαβύρινθο που όποιος καταφέρει να μη χαθεί, θα απολαύσει και με την ντοκιμαντερίστικη μορφή της ταινίας θα μάθει πολλά και ίσως να σοκαριστεί με το πως λειτουργούσε και λειτουργεί ακόμα η παγκόσμια οικονομία.

Η ταινία στηρίζεται αρκετά και στο δυνατό καστ της με τους Christian Bale και Steve Carell να κλέβουν και λόγω ρόλων την παράσταση από τους συμπρωταγωνιστές τους. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί ο Carell που πραγματικά αποτελεί την αποκάλυψη της ταινίας ερμηνευτικά καθώς έχει βελτιωθεί πολύ από τον περσινό του δραματικό ρόλο στο Foxcatcher, αποδεικνύοντας πως μπορεί να κάνει πολλά πράγματα και πέρα από την κωμωδία. Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες επιλογές της ταινίας είναι και η παρουσίαση των γεγονότων από τρεις τουλάχιστον διαφορετικές οπτικές ανθρώπων που κατάλαβαν πολύ νωρίς, από το 2005 κιόλας που οδηγούνταν η Αμερικάνικη οικονομία, άνθρωποι με διαφορετικές επιδιώξεις και στόχους, αλλά με κοινό παρονομαστή τα χρήματα, την αγορά και το κέρδος. Η εξέλιξη δύο τριών χαρακτήρων και των αποφάσεών τους, κατά την διάρκεια της ταινίας είναι πολύ ενδιαφέρουσα και σίγουρα η ταινία θα γινόταν πολύ πιο ενδιαφέρουσα για το ευρύ κοινό αν εστιαζόταν λίγο περισσότερο στις ιστορίες των χαρακτήρων τους, που μοιάζουν να είναι δευτερεύοντες σε όλη την διάρκεια της ταινία, ακόμα και στο δεύτερο μέρος που εγκαταλείπεται η ντοκιμαντερίστικη αφήγηση. Κεντρικό ρόλο έχει στην πραγματικότητα στο Big Short, αυτό ακριβώς το ποντάρισμα ενάντια στην οικονομία και το ξετύλιγμα του κουβαριού για το τι έγινε το 2007 και μας ακολουθεί ακόμα και σήμερα, τόσα χρόνια μετά. Μια επιλογή που στερεί την ταινία από τον ανθρώπινο παράγοντά της, μάλλον όμως κάνει σωστά αν αναλογιστεί κανείς το πόσο επηρέασαν τα γεγονότα της την ανθρωπότητα και μεμονωμένους ανθρώπους όπως σκέφτεται ο χαρακτήρας του Carell.

Η ταινία προβάλλεται στην Μυτιλήνη από την Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016.

Περισσότερα κινηματογραφικά νέα στο Cinefreaks.gr