Search

Τι κοινό μπορεί να έχει το Facebook με το εκ Μυτιλήνης ορμώμενο fagi.gr,

Τι κοινό μπορεί να έχει το Facebook, που ίδρυσε το 2004 ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, με το εκ Μυτιλήνης ορμώμενο fagi.gr, την πρώτη ελληνική online πλατφόρμα παραγγελίας έτοιμου φαγητού, των Χριστόφορου Σωμαράκη και Νικόλαου Ματσάγγου; Εκ πρώτης όψεως καμία. Τους χωρίζουν, εκτός από τον Ατλαντικό, κάτι δισεκατομμύρια ευρώ και κάτι εκατοντάδες εκατομμύρια “πελάτες”.

Το Facebook απασχολεί σήμερα περισσότερους από 20.000 εργαζόμενους, περισσότερους από 2 δισ. χρήστες και αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παγκόσμιους ιστούς.

Το fagi.gr, από την άλλη πλευρά, διαχειρίζεται “μόλις” 220.000 παραγγελίες μηνιαίως, ενώ ο διακινούμενος ετήσιος τζίρος του προσεγγίζει τα 20 εκατ. ευρώ, (πρόκειται για τον συνολικό τζίρο των παραγγελιών που προωθείται στα καταστήματα μέσω του site).

Κι όμως, παρά τις χαώδεις διαφορές τους η επιχειρηματική τους ιστορία ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, η αρχική πορεία τους έχουν κάποια κοινά. Και οι δύο πλατφόρμες, το Facebook και το fagi.gr, ο προάγγελος του οποίου ήταν το foititelia.gr που παραμένει ενεργό, δημιουργήθηκαν για να ενώσουν τους φοιτητές των πανεπιστημίων που φοιτούσαν οι δημιουργοί τους. Και οι δύο πλατφόρμες δημιουργήθηκαν από φοιτητές για φοιτητές στα μέσα της περασμένης δεκαετίας. Και οι δύο πλατφόρμες υπήρξαν πρωτοπόροι στον τομέα τους.

Την ιστορία του Facebook οι περισσότεροι μάλλον τη γνωρίζετε. Αρχικά δικαίωμα πρόσβασης στο Facebook, εν έτει 2004, είχαν μόνο οι φοιτητές του Χάρβαρντ. Αργότερα πρόσβαση απέκτησαν ακόμη οκτώ πανεπιστήμια των ΗΠΑ, ενώ από το 2006 η υπηρεσία είναι ελεύθερη σε όλους μας.

Κάπου εκεί, το 2006, ξεκινά η ιστορία του foititelia.gr, του προάγγελου του fagi.gr. Το foititelia.gr “έστησε” ο 33χρονος σήμερα Χριστόφορος Σωμαράκης, που μόλις είχε πάρει το πτυχίο του στην πολιτισμική τεχνολογία και επικοινωνία από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Ο Χριστόφορος, με καταγωγή από την Κρήτη, αποφάσισε να “στήσει” το foititelia.gr (η αρχική επένδυση ήταν 200-300 ευρώ), για να κρατήσει επαφή με τους πρώην συμφοιτητές του. Το πλάνο ήταν να επιστρέψει στην Κρήτη, τον τόπο καταγωγής του. Η αποδοχή από τους φοιτητές ήταν εντυπωσιακή. Ακόμη όμως πιο εντυπωσιακό ήταν το ενδιαφέρον από τα καταστήματα της περιοχής που ήθελαν να διαφημιστούν στο φοιτητικό site. Μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στο 2006 αρχές του 2007, τότε που η Ελλάδα ζούσε την περίοδο των παχειών αγελάδων. Αυτό από μόνο του αποτέλεσε σημαντικό κίνητρο για τον Χριστόφορο να παρατείνει την παραμονή του στη Μυτιλήνη, να ξεκινήσει μεταπτυχιακό και να “τρέξει” το site.

Βρισκόμαστε στο 2007, όταν στο foititelia.gr, δημιουργείται και online σύστημα παραγγελιών. Η πρώτη διαφημιστική καμπάνια βγαίνει στον “αέρα” του μουσικού-νεανικού τηλεοπτικού καναλιού RAGE TV τον Μάιο του 2007, ενώ “ανέβηκε” στο youtube τον Φεβρουάριο του 2008.

Δύο χρόνια αργότερα, το 2009, ο Χριστόφορος, μαζί με τον 32χρονο σήμερα Νικόλαο Ματσάγγο, που “παραμένει” στο τμήμα Επιστημών της Θάλασσας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, αποφασίζουν να δημιουργήσουν μια ξεχωριστή online πλατφόρμα παραγγελίας έτοιμου φαγητού. Όπερ και εγένετο. Το 2009, “γεννιέται” το fagi.gr ως ένα ξεχωριστό site, το οποίο αποτελεί και την πρώτη ελληνική online πλατφόρμα παραγγελίας έτοιμου φαγητού, την οποία “έτρεχαν” τη διετία 2009-2010 ο μεν Χριστόφορος από το στρατόπεδο (ως “βύσμα” υπηρέτησε στη Μυτιλήνη) και ο δε Νικόλαος από το γραφείο στη Μυτιλήνη.

Σε πρώτη φάση το fagi.gr εξυπηρετούσε αποκλειστικά και μόνο τη Λέσβο. Το 2013, όταν ξεκινούν να δημιουργούνται και άλλες πλατφόρμες όπως π.χ. το e-food.gr, ο Χριστόφορος και ο Νικόλαος “πιάνουν” Χίο. Σήμερα, εννέα χρόνια μετά την πρώτη παραγγελία, το fagi.gr δραστηριοποιείται σε 8 περιοχές της χώρας και συγκεκριμένα σε: Λέσβο, Χίο, Σάμο, Λάρισα, Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη. Αρωγοί σε αυτή τους την προσπάθεια είναι οι συνεργάτες τους που “τρέχουν” κάποιες από τις περιοχές που βρίσκεται σήμερα το fagi.gr, εταίροι του οποίου, με ίσα μερίδια, είναι ο Χριστόφορος και ο Νικόλαος.

Όπως λένε στο Capital.grστόχευσαν στην επαρχία (και σε περιοχές με φοιτητές, δηλαδή στη νεολαία ως μαγιά, θα συμπληρώσουμε εμείς) για να έχουν τον έλεγχο. Μέχρι στιγμής, τους έχει βγει. Σύμφωνα με τους ίδιους, σε Λέσβο και Χίο,ελέγχουν το 90% του delivery μέσω site, ενώ σε περιοχές όπου υπήρχε και “πανελλαδικός” ανταγωνισμός, κατάφεραν να τον φτάσουν και σε πολλές περιπτώσεις να περάσουν μπροστά παρ’ ότι μπήκαν στις συγκεκριμένες αγορές αργότερα.

“Τα βήματα που κάνουμε προσπαθούμε όσο το δυνατόν να είναι μετρημένα. Θα ανοίξουμε μια περιοχή όταν ξέρουμε ότι μπορούμε να την υποστηρίξουμε”, λέει ο Χριστόφορος και συμπληρώνει “ακολουθούμε το ένστικτό μας και έχουμε χαμηλά την μπάλα”.

Το διαφημιστικό budget που έχουν για προβολή στο Google και στο Facebook είναι χαμηλό και η όποια ανάπτυξη γίνεται με ιδίους πόρους από το ξεκίνημα της προσπάθειας. Κι όμως, τα νούμερα που κάνουν ήταν αρκετά για τη γερμανική Delivery Hero να τους “κοιτάξει” προ τριετίας. Σήμερα η γερμανική Delivery Hero, μετά και την τελευταία εξαγορά του deliveras.gr (ελέγχει ήδη το e-food.gr και το Clickdelivery.gr), αποτελεί τη μεγαλύτερη online πλατφόρμα παραγγελίας έτοιμου φαγητού στην Ελλάδα. Απέναντί της όμως έχει το εκ Μυτιλήνης ορμώμενο fagi.gr, τα σχέδια του οποίου περιλαμβάνουν και την κάθοδο στα μεγάλα αστικά κέντρα. Άλλωστε το online delivery μεγαλώνει ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Σήμερα το online delivery έχει μερίδιο μόλις 10% από τη συνολική πίτα του κλάδου της εστίασης, ο τζίρος της οποίας υπερβαίνει τα 2 δισ. ευρώ.

Πηγή: Capital

Της Αλεξάνδρας Γκίτση