Search

“Τα μουσεία του ΠΙΟΠ αναδεικνύουν την παραγωγική ιστορία του τόπου”

Δύο νέα μουσεία ανοίγουν στην Ελλάδα, με την σφραγίδα του Ομίλου Πειραιώς, δηλώνει στο ΑΠΕ η προϊσταμένη της Υπηρεσίας Μουσείων του ΠΙΟΠ.

Δύο νέα μουσεία θα ανοίξουν φέτος στην Ελλάδα και μάλιστα στην περιφέρεια, αναδεικνύοντας την βιομηχανική . κληρονομιά και την πολιτισμική ταυτότητα της χώραςΤα μουσεία φέρουν την σφραγίδα του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς και έρχονται να προστεθούν στα επτά που ήδη λειτουργούν στη Λέσβο, στη Στυμφαλία, στην Τήνο, στον Βόλο, στη Δημητσάνα, στην Σπάρτη και στο Σουφλί.

Με την ευκαιρία της ετήσιας συνάντησης της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Μουσείων, που φέτος διοργανώθηκε στην Αγία Παρασκευή Λέσβου, όπου βρίσκεται το Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας, μιλήσαμε με την προϊσταμένη της Υπηρεσίας Μουσείων του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, Έλια Βλάχου, για την σημασία της διάσωσης και της ανάδειξης της βιομηχανικής κληρονομιάς της χώρας.

IMG_1331

Η συνέντευξη που έδωσε η κυρία Βλάχου στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων έβγαλε και ειδήσεις, καθώς ανακοινώθηκε η λειτουργία δύο νέων μουσείων υπό την αιγίδα του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς.

“Τα μουσεία του ΠΙΟΠ αναδεικνύουν την παραγωγική ιστορία του τόπου από την προβιομηχανική μέχρι και την πρώιμη βιομηχανική περίοδο. Τα δύο νέα μουσεία που θα εγκαινιάσουμε εντός του 2016 , το ένα τον Ιούνιο και το άλλο το φθινόπωρο, είναι το μουσείο Μαστίχας Χίου και το Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Γιάννενα”, δήλωσε στο ΑΠΕ η Έλια Βλάχου.

Στην ερώτηση πως χρησιμοποιείται η διεθνής εμπειρία για την ανάδειξη της βιομηχανικής κληρονομιάς από το ΠΙΟΠ, η Έλια Βλάχου απάντησε ότι “το ενδιαφέρον στον τομέα της βιομηχανικής κληρονομιάς είναι ότι δεν πρέπει να αντιμετωπίζετε νοσταλγικά, αλλά πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια γνώση για τις παραγωγικές διαδικασίες που έδωσαν ζωή στην τοπική οικονομία, στην κοινωνία και στην πολιτισμική ταυτότητα και επομένως μπορεί να μας εμπνεύσει για το μέλλον σε μια καινοτόμα και βιώσιμη προσέγγιση. Αυτή είναι και η προσέγγιση του ΠΙΟΠ και αυτή θέλουμε να περάσουμε μέσα από τα μουσεία μας”.

Ερωτηθείσα για την πρόσληψη των μουσείων που αναδεικνύουν την βιομηχανική κληρονομιά από τους μαζικούς επισκέπτες, η κυρία Βλάχου επισήμανε ότι “δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με μηχανήματα, αλλά έχουμε να κάνουμε και με ανθρώπους και νομίζω ότι αυτή η προσέγγιση είναι που κερδίζει και το κοινό. Γιατί βλέπουν τον ανθρώπινο μόχθο, την ανθρώπινη προσπάθεια και το αποτέλεσμα αυτού του μόχθου”.

“Σε πολλά από τα μουσεία μας, όπου υπήρχε αυτή η δυνατότητα, έχουμε ενσωματώσει και μαρτυρίες εργαζόμενων στον χώρο, έχουμε καταγράψει την παραγωγική διαδικασία και αυτή ακριβώς η ανθρώπινη διάσταση είναι που φέρνει τον επισκέπτη πιο κοντά. Άλλωστε είναι χαρακτηριστικό, επειδή απευθυνόμαστε πολύ και στις τοπικές κοινωνίες, ότι μεγάλος αριθμός επισκεπτών, ανθρώπων που έρχονται από την περιοχή είτε οι ίδιοι, είτε μέλη της οικογένειάς τους, δούλευαν σε αυτούς τους χώρους, οπότε υπάρχει και μια πιο συγκινησιακή προσέγγιση του μουσειακού χώρου”, πρόσθεσε η Έλια Βλάχου.

Ποιός είναι ο ρόλος ενός μουσείου, όπως αυτό της Βιομηχανικής Ελαιουργίας στην Αγία Παρασκευή Λέσβου ή εκείνου στη Δημητσάνα, ή το Σουφλί. Αυτές οι μικρές κοινωνίες το αγκαλιάζουν, το δέχονται ως οργανικό τμήμα του χωριού τους;” ρωτήθηκε η Έλια Βλάχου. Η απάντησή της:

“Είναι απόλυτη ανάγκη να το νοιώσουν ως οργανικό τμήμα, γιατί όπως είπαμε αφορά στην τοπική ιστορία και μία παραγωγή η οποία σφράγισε την τοπική οικονομική και πολιτισμική ταυτότητα του τόπου. Άρα ήδη από την σύλλληψη ενός τέτοιου μουσείου, τη διαδικασία υλοποίησής του και εν συνεχεία την λειτουργία και την ανάδειξή του, ο τοπικός παράγοντας είναι μείζονος σημασίας. Αν δεν το δεχτεί η τοπική κοινωνία δεν είναι δυνατό να λειτουργήσει οργανικά ως ένα ζωντανό κύτταρο του τόπου, ως μια ζωντανή κυψέλη θα έλεγα καλύτερα, η οποία σε κάθε τόπο προσκαλεί τον κόσμο για να δημιουργήσουμε από κοινού το κοινό μας αύριο”.

IMG_1335