Search

«Για να αλλάξει μια νοοτροπία ετών χρειάζεται ένα σοκ δυναμικής έναρξης…»

Ελευθέριος ΠαπαϊωάννουΓενικός Γραμματέας του Δήμου Λέσβου

Ο Ελευθέριος Α. Παπαϊωάννου, είναι υποστράτηγος ε. α. απόφοιτος της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων. Τελείωσε με επιτυχία όλα τα μεταπτυχιακά σχολεία του στρατού ξηράς (Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου και Σχολή Εθνικής Άμυνας) και τιμήθηκε με τις ανάλογες διακρίσεις.

Κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του, πέραν των Διοικητικών και Επιτελικών καθηκόντων σε μεγάλο αριθμό μάχιμων Μονάδων (στον Έβρο και όλα τα νησιά του Β. Αιγαίου) διετέλεσε επί σειρά ετών και επιτελής που ασχολήθηκε με θέματα Οργάνωσης Πολιτικής Προστασίας (ΠΠ) σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς και  με την Πολιτική Σχεδίαση Εκτάκτου Ανάγκης (ΠΑΜΑ/ΠΣΕΑ).

Διετέλεσε τακτικός καθηγητής στην Ανωτάτη Διακλαδική Σχολή Πολέμου (ΑΔΙΣΠΟ)  καθηγητής και Διευθυντής Σπουδών στη Σχολή Διοίκησης και Επιτελών (ΣΔΙΕΠ) καθώς και στην πτέρυγα Ψυχολογικών Επιχειρήσεων  της ΣΔΙΕΠ.

Εξακολουθεί  και σήμερα να διδάσκει στην Ανωτάτη Διακλαδική Σχολή Πολέμου (ως εξωτερικός διαλέκτης) τα αντικείμενα: Διοίκηση και Ηγεσία, Διαχείριση  Κρίσεων και Κινδύνων, Επικοινωνία και Διαμόρφωση Κοινής Γνώμης και Στρατηγικό Σχεδιασμό και Οργάνωση. Κατάγεται από τον Ν. Έβρου (Αλεξανδρούπολη) και κατοικεί στη Μυτιλήνη. Για τον παραπέρα εμπλουτισμό  γνώσεων παρακολούθησε πέραν των κλασικών και ειδικών στρατιωτικών  σπουδών, και ακαδημαϊκές, στο Πανεπιστήμιο  «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», με εξειδίκευση στην «Επικοινωνία, Δημόσιες Σχέσεις, Ανθρώπινες Σχέσεις σε Επιχειρήσεις και Οργανισμούς» και στο Εθνικό και «ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ» Πανεπιστήμιο Αθηνών «Σύμβουλος Διαχείρισης Κρίσεων».

Παρακολούθησε μια πιστοποιημένη σειρά μαθημάτων «ProjectManagerProfessional»  και Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού» με ανάλογη δυνατότητα αξιοποίησης των γνώσεων. Είναι εγγεγραμμένος στα Μητρώα Εκπαιδευτών  του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ)  και πιστοποιημένος εκπαιδευτής του δημοσίου από το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης (ΕΚΕΠΙΣ).

Διετέλεσε Διοικητής στο Γενικό Νοσοκομείο  Χίου «ΣΚΥΛΙΤΣΕΙΟ»,   σύμβουλος Ανάπτυξης Ιδιωτικής Πολυκλινικής, Σύμβουλος Επένδυσης σε Ευρωπαϊκή Επιχείρηση ειδικευμένη σε θέματα ανάπτυξης Τουρισμού και Μαρίνων. Κατόπιν προσκλήσεως παρουσιάζει στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, στους ΟΤΑ και σε Σχολικές Μονάδες, τα αντικείμενα Διοίκηση – Οργάνωση και  Στρατηγικό Σχεδιασμό, Πρόληψη και Διαχείριση Κρίσεων, Σχεδιασμό Καταστάσεων Πολιτικής Προστασίας (ΠΠ),  Πολιτική Σχεδίαση Εκτάκτου  Ανάγκης (ΠΑΜΑ/ΠΣΕΑ) και Οργάνωση Κέντρου  Επιχειρήσεων  και Υλοποίηση Σχεδίων.  Πέραν αυτών, αρθρογραφεί κατά τακτά χρονικά διαστήματα στον ημερήσιο  τύπο και στο διαδίκτυο σε θέματα Διαχείρισης Κρίσεων, Ανάπτυξης Επενδύσεων, Διαμόρφωσης Κοινής Γνώμης και Επαγγελματικού Προσανατολισμού.

Το πλούσιο βιογραφικό του κ. Παπαϊωάννου αποδεικνύει ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο υπεύθυνο και συγκροτημένο που έχει την ικανότητα να διαχειρίζεται αποτελεσματικά πληθώρα αρμοδιοτήτων και να δίνει λύσεις, δουλεύοντας με πρόγραμμα και συνέπεια. Η εφημερίδα ΠΟΛΙΤΙΚΑ συνομίλησε μαζί του τόσο για τις αρμοδιότητες που ανέλαβε στο Δήμο Λέσβου όσο και για τις αλλαγές που προτίθεται να εφαρμόσει προκειμένου η Δημοτική Αρχή και οι μηχανισμοί της να εξυπηρετήσουν καλύτερα τον τόπο και τους πολίτες.

Κύριε Παπαϊωάννου, ο κ. Γαληνός σας εμπιστεύτηκε μια καίρια θέση προκειμένου να συντονίσετε τον Καλλικρατικό Δήμο Λέσβου. Πόσο δύσκολο είναι αυτό για εσάς και τι προτεραιότητες βάζετε στο νέο διαχειριστικό σας πρόγραμμα;

Ε. Π.  Πριν απαντήσω στις ερωτήσεις σας θέλω να καταθέσω ότι με τιμά ιδιαίτερα η επιλογή  του κου Γαληνού να με ορίσει Γενικό Γραμματέα του Δήμου Λέσβου και προς τούτο είμαι ευγνώμων. Τώρα στις δυσκολίες, ο συντονισμός ενός Καλλικρατικού Δήμου έκτασης 1.636 τ. χ., 92.000 κατοίκων και 73 Κοινοτήτων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Θα πρέπει να επισημάνω τούτο, μια νοοτροπία ετών για να αλλάξει απαιτεί σχεδόν ίσο χρόνο από αυτόν που αποκτήθηκε, πλην μιας περίπτωσης, αυτής του «σοκ» και αυτό το σοκ δεν είναι τίποτα άλλο από μια δυναμική έναρξη μιας νέας περιόδου.

Έχοντας κατά νου ότι ζούμε σε ένα υπέροχο νησί με υπέροχους ανθρώπους στους οποίους αξίζει μια καλύτερη τύχη, οι προτεραιότητες που έθεσα είναι: όλοι οι εργαζόμενοι στο δήμο, αρχίζοντας από εμένα θα πρέπει να αλλάξουμε τρόπο σκέψης, να αξιοποιήσουμε το ανθρώπινο δυναμικό και τις υφιστάμενες υποδομές, να οργανώσουμε τα του οίκου μας, να γίνουμε ομάδα χωρίς χρώματα και διακρίσεις και ο Δήμος Λέσβου να κάνει τη διαφορά.

Πώς σκοπεύετε να κάνετε αυτήν τη «μηχανή» που λέγεται δημοτικός μηχανισμός πιο αποδοτική;

Ε. Π. Κατ’ αρχάς θα αναφερθώ στον Άγγλο οικονομολόγο και φιλόσοφο του 18ου αιώνα AdamSmith, ο οποίος έλεγε: «Δεν μπορείς να διαχειριστείς κάτι, αν πρώτα δεν το μετρήσεις». Αυτό σημαίνει ότι για να κάνουμε πιο αποδοτική αυτή τη «μηχανή» που ονομάσατε  «δημοτικό μηχανισμό» θα πρέπει πρώτα να καταμετρήσουμε το ανθρώπινο δυναμικό (τους εργαζομένους δηλαδή) και τα περιουσιακά μας στοιχεία.  Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε από την πρώτη μέρα την καταμέτρηση και ανακατανομή του προσωπικού μας ώστε να υλοποιηθεί η εξαγγελθείσα  αποκέντρωση. Παράλληλα με την κινητικότητα του προσωπικού αρχίσαμε την καταμέτρηση όλων των οχημάτων και  μηχανημάτων με σκοπό,  αφενός να τα καταστήσουμε λειτουργικά και αφετέρου να πετύχουμε το συντονισμό των  κινήσεων, ο οποίος ήδη μας αποδίδει τα πρώτα αποτελέσματα  με αύξηση του  παραγόμενου  έργου, μείωση δαπανών συντήρησης και έλεγχο της κατανάλωσης των καυσίμων. Παράλληλα και πάλι με την καταμέτρηση του μηχανολογικού μας  εξοπλισμού, αρχίσαμε και την καταμέτρηση της ακίνητης περιουσίας στο σύνολό της, με σκοπό να την εντοπίσουμε και να την καταγράψουμε, να την εκμεταλλευτούμε με επιχειρηματικά και κοινωνικά κριτήρια, να την  εντάξουμε σε αναπτυξιακά προγράμματα, να δημιουργήσουμε μόνιμες θέσεις εργασίας, να δώσουμε δουλειά σε νέους που θέλουν να τολμήσουν, να αυξήσουμε τη ρευστότητα της αγοράς, να ανταποδώσουμε το 60% από τα έσοδα στις ίδιες τις κοινότητες και να αναδείξουμε τη Λέσβο ως πρότυπο αυτοδύναμης ανάπτυξης.

Στο δήμο γνωρίζουμε καλά ότι, η χώρα μας βρίσκεται σε μια δύσκολη καμπή της ιστορίας της, το κεντρικό κράτος με  την υφιστάμενη κατάσταση αδυνατεί να βγει από την κρίση,  μόνη λύση  να αναπτυχθούν ο δήμος, οι κοινότητες το δυνατόν με δικές τους δυνάμεις.

Τι θα αλλάξετε από το ήδη υπάρχον σύστημα του Δήμου το οποίο θεωρείτε ότι υπολειτουργεί ή δυσλειτουργεί;

Ε.Π. Μετά τέσσερα χρόνια «Καλλικράτη» διαπιστώσαμε ότι, για να αναπτυχθεί ένας  δήμος πρέπει πρώτα να «ξαναζωντανέψουν» οι κοινότητες, η καρδιά της περιφέρειας. Πάνω σε αυτό, δώσαμε οντότητα σε όλους τους πρώην δήμους και κοινότητες. Ο Δήμαρχος με μια σειρά αποφάσεων παραχώρησε αυξημένες διοικητικές και οικονομικές αρμοδιότητες στους γεωγραφικούς και εντεταλμένους αντιδημάρχους καθώς και στους προέδρους των τοπικών κοινοτήτων ούτως ώστε  η περιφέρεια να αποκτήσει τη δική της αυτοτέλεια. Πέραν αυτών, έπρεπε να αλλάξουμε την ψυχολογία των κατοίκων, να αισθανθούμε ότι είμαστε όλοι δήμος και ότι θα συμβάλλουμε στην ανάδειξη της πόλης, του χωριού μας. Εκτιμώ ότι πάμε καλά, παρατηρώ έναν ενθουσιασμό  και έναν υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των κοινοτήτων. Από  την πλευρά του ο κεντρικός δήμος λειτουργώντας  «ως μητροπολιτικός» εφαρμόζει ένα ελεγχόμενο και όχι ελεύθερο πρόγραμμα για να κερδίσει την καθημερινότητα ήτοι Αντιδήμαρχοι  και Κοινοτάρχες συντονισμένα ρίχτηκαν στη «μάχη» με αποτέλεσμα να «φύγουν» τα σκουπίδια από τις πόλεις και τα χωριά, να αντικατασταθούν οι καμένες λάμπες και να βελτιωθεί ο δημοτικός φωτισμός, να βγουν μηχανήματα και να αρχίσει η βελτίωση των αγροτικών δρόμων και ο καθαρισμός των ρεμάτων, να αρχίσει ο εξωραϊσμός των πλατειών και των κοινοχρήστων χώρων να αναπτυχθούν πρωτοβουλίες για την ποιότητα ζωής και το περιβάλλον. Είμαστε ακόμα στην αρχή,  πιστεύω όμως ότι με την πάροδο του χρόνου θα βελτιώνουμε και τις αποδόσεις μας.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τη μέχρι στιγμής συνεργασία σας με τους δημοτικούς υπαλλήλους και τι προσδοκάτε από αυτούς;

Ε. Π. Όπως όλο το νησί έτσι και οι δημοτικοί υπάλληλοι στο σύνολό τους σχεδόν  είναι φιλότιμοι, εργατικοί, και καθ’ όλα αξιέπαινοι. Παρότι έχουν απομείνει οι  μισοί, εν τούτοις  εργάζονται αγόγγυστα  και καλύπτουν τις ανάγκες του Δήμου. Ο ρόλος μου στο δήμο είναι ο συντονισμός και η οργάνωση των διοικητικών υπηρεσιών. Η μέχρι στιγμής συνεργασία μου με το σύνολο των εργαζομένων, των αντιδημάρχων και των προέδρων των κοινοτήτων θα έλεγα ανεπιφύλακτα ότι είναι άψογη.  Εδραιώνουμε την αμοιβαία εμπιστοσύνη, υπάρχει σεβασμός, προσπαθούμε και ήδη γινόμαστε ομάδα, προσδοκώ, με επιμονή και οργάνωση κάτω από συνεχείς οδηγίες και την επιτήρηση του δημάρχου να υλοποιήσουμε όλες τις προεκλογικές του εξαγγελίες.

Ήδη σήμερα που μιλάμε, έχουμε παρατηρήσει αλλαγές που συμβαίνουν στην απτή καθημερινότητα της πόλης μας, όπως για παράδειγμα στο θέμα της καθαριότητας. Θα θέλαμε να μας πείτε πoιo είναι το χρονοδιάγραμμα μέσα στο οποίο θα λέγατε ότι ο κόσμος θα δει πραγματικά τον τόπο του να αλλάζει και θα νιώσει την ουσιαστική παρουσία της δημοτικής αρχής;

Ε. Π. Σαν νέα δημοτική αρχή ξεκινήσαμε σχεδόν από μηδενική βάση στον τρόπο σκέψης και οργάνωσης.  Εκτιμούμε ότι, ο Δήμος πρέπει να δώσει τη μάχη σε δύο πεδία, το ένα είναι η καθημερινότητα και όπως προείπα φαίνονται  ήδη τα πρώτα αποτελέσματα, το δεύτερο είναι η ανάπτυξη  μέσα από την επιχειρηματικότητα. Η βαρύτητα  δίνεται στο να αξιοποιήσουμε όλο τον πλούτο και τις δυνατότητες του νησιού μας μέσα από προγράμματα τόσο ευρωπαϊκά όσο και υπηρεσιών του Δήμου. Τα αποτελέσματα αυτών των προγραμμάτων σύμφωνα με το τεθέν χρονοδιάγραμμα θα φανούν στο εγγύς  χρονικό διάστημα. Στόχος όλων των προγραμμάτων είναι η εκτέλεση έργων υποδομών και ανάπτυξης, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας,  η μείωση της ανεργίας, η αύξηση της ρευστότητας, η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, η τουριστική προβολή και η ανάδειξη της Λέσβου σε πρότυπο ανάπτυξης. Ο χρόνος είναι αμείλικτος, πρέπει να οργανωθούμε και να τρέξουμε. Τα καλά είναι μπροστά μας.