Search

Lesvos Quest: Ένα serious game για τη Λέσβο ως εργαλείο εκπαίδευσης και μάρκετινγκ

Το Lesvos Quest είναι ένα παιχνίδι σοβαρού σκοπού (serious game) για την προώθηση του πολιτιστικού αποθέματος της νήσου Λέσβου. Ο σκοπός του παιχνιδιού είναι εκπαιδευτικός και ψυχαγωγικός (και όχι μόνο). Απευθύνεται τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και σε όσους θέλουν να ανακαλύψουν τους κρυμμένους πολιτιστικούς θησαυρούς μιας περιοχής. Κάνει χρήση μηχανισμών παιχνιδοποίησης προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία μάθησης και εξερεύνησης στους χρήστες.

Οι συντελεστές του, Βαγγέλης Νομικός, Γιώργος Καρυοφύλλης, Μανόλης Μακρής και Νίκη Κυριακού ανήκουν σε αυτή την κατηγορία των νέων ανθρώπων που σπούδασαν μακριά από τον τόπο τους, επέστρεψαν σε αυτόν και αποφάσισαν να κοιτάξουν μπροστά και να εμπνεύσουν κι άλλους νέους ανθρώπους στον δρόμο τους!

«Ζούμε τοπικά δουλεύουμε παγκόσμια» είναι το μότο του Βαγγέλη από την Σύρο και των άλλων τριών μελών της ομάδας, που εργάζονται από τη Σύρο, τη Καβάλα, τη Λέρο και τη Σάμο αντίστοιχα, βάζοντάς το Βόρειο Αιγαίο στο «παιχνίδι» της παγκόσμιας κοινότητας του Gaming.

Το Lesvos Quest λανσάρισαν για πρώτη φορά οι συντελεστές του στον Μαραθώνιο Καινοτομίας «Culture4Aegean Bootcamp» (μία τεχνολογική δράση ανοιχτής καινοτομίας για την κατάθεση ιδεών και προτάσεων για ψηφιακές εφαρμογές για την ανάδειξη του πολιτιστικού προϊόντος του Δήμου Δυτικής Λέσβου και την προώθηση του με την υποστήριξη του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.).

«Μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο καταφέραμε με τη δράση αυτή στο πλαίσιο Culture4Aegean Bootcamp του Δήμου Δυτικής Λέσβου να δείξουμε πως εμπλέκεις την τοπική κοινωνία με έναν τρόπο διαφορετικό και πως προσελκύεις κοινότητες όπως για παράδειγμα οι gamers. Ο σχεδιασμός του παιχνιδιού και η συμμετοχή πήγε πολύ καλά, η επιτροπή ενθουσιάστηκε με αυτό που καταφέραμε να χτίσουμε σε μια μόλις μέρα και το Lesvos Quest πήρε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «Ιδιώτες startups και ερευνητές». H ιδέα είναι να αναπτυχθεί αυτό το παιχνίδι «σοβαρού σκοπού» με στόχο την προώθηση του πολιτιστικού αποθέματος του Δήμου Δυτικής Λέσβου ενώ εν δυνάμει θα μπορούσε, αν κάποιος πιστέψει σε αυτή την ιδέα το quest να συνεχιστεί σε όλο το Βόρειο Αιγαίο και γιατί όχι σε όλη τη χώρα.

 

Είναι ένας εκπαιδευτικός, ψυχαγωγικός και παράλληλα επιχειρηματικός- έμμεσος τρόπος για να προβάλει κανείς τον τόπο, είναι παράλληλα κι ένας τρόπος καταπολέμησης της εποχικότητας του τουρισμού».

 

Το παιχνίδι είναι διαδικτυακό και ο παίκτης μπορεί να παίξει είτε μόνος του είτε με άλλους παίκτες παράλληλα. Στην σόλο εκδοχή ο παίκτης εξερευνά τα σημεία ενδιαφέροντος μιας πόλης και παίρνει μέρος σε ατομικές δοκιμασίες (π.χ. ερωτήσεις γνώσεων, φωτογράφηση μνημείων, check-ins). Στην ομαδική εκδοχή ο παίκτης συμμετέχει σε ανταγωνιστικές δοκιμασίες με άλλους παίκτες διαδικτυακά και ανταγωνίζεται για την κατάκτηση σημείων ενδιαφέροντος. Και στις δυο εκδοχές ο παίκτης συγκεντρώνει credits τα οποία μπορεί να εξαργυρώσει για να ξεκλειδώσει έξτρα χαρακτηριστικά στον εικονικό χώρο του παιχνιδιού ή σε προσφορές για θεάματα και πολιτιστικά δρώμενα της πόλης στον πραγματικό κόσμο (π.χ. σινεμά, θέατρο).

 

«Η βιομηχανία του gaming είναι τεράστια και θεωρούμε ότι μπορούμε φτιάξουμε ένα παιχνίδι «σοβαρού σκοπού» για έναν τόπο και να προσελκύσουμε τον κόσμο από την κοινότητα του Gaming που δεν θα γνώριζε τη Μυτιλήνη με κανένα άλλο τρόπο αλλά και να το χρησιμοποιήσουμε ως ένα εργαλείο τουριστικού μάρκετινγκ για την προώθηση του πολιτιστικού αποθέματος και των τοπικών επιχειρήσεων / προϊόντων».

 

Για την αποτελεσματικότερη προώθηση του πολιτιστικού προϊόντος της πόλης, τα επιτεύγματα ενός παίκτη θα διαχέονται και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ θα υπάρχουν και ζωντανές ροές παιχνιδιού μέσα από δημοφιλείς πλατφόρμες (π.χ. Twitch). Τα σημεία ενδιαφέροντος που προωθούνται στα πλαίσια του παιχνιδιού μπορούν να αντλούνται είτε από ανοιχτές έγκριτες πηγές δεδομένων (π.χ. Εθνικό Αρχείο Μνημείων) ή να δημιουργούνται αποκλειστικά για τις ανάγκες του παιχνιδιού και να οργανώνονται κάνοντας χρήση προηγμένων λύσεων λογισμικού ψηφιακών αποθετηρίων (π.χ. Repox Store, Omeka).

«Έτσι εμπλέκεται και η εκπαιδευτική κοινότητα. Οι μαθητές των σχολείων μπορούν να μελετήσουν για την πόλη μέσα από το παιχνίδι ή για παράδειγμα το Πανεπιστήμιο θα μπορούσε να αναπτύξει  έγκριτο επιστημονικό περιεχόμενο για το παιχνίδι». Ακόμη και ο επιχειρηματικός κόσμος του νησιού: «Επίσης κάποιος φορέας μπορεί να προβάλει και τις δράσεις του και ο Δήμος Δυτικής Λέσβου να το χρησιμοποιήσει ως εργαλείο μάρκετινγκ τουριστικού προϊόντος ή μιας άλλης δράσης. Για παράδειγμα θα μπορούσε ένα ενεργοποιήσει έναν σχετικό διαγωνισμό για εμπλουτισμό περιεχομένου με την πρόκληση «πηγαίνετέ και φωτογραφίστε τα μνημεία του τόπου μας και η καλύτερη φωτογραφία θα μπει στο παιχνίδι, ή ακόμη ως ανταμοιβή το ίδιο το παιχνίδι να δίνει κάποια credits που θα εξαργυρώνονται πραγματικά στην τοπική οικονομία. Ή όπως θα δείτε ήδη στο πρωτότυπο, που δεν είναι φυσικά ένα παιχνίδι ολοκληρωμένο αλλά η παρουσίαση της ιδέας και ο βασικός σχεδιασμός αυτού, πως μπορούν να προβληθούν και κάποια τοπικά προϊόντα με την τοποθέτηση ετικέτας».

 

Ωστόσο το όραμα των τεσσάρων αλλά και όσων στηρίζουν τα νυχτέρια του και τις ώρες που αφιερώνουν στήνοντας τον χάρτη του Lesvos Quest δεν σταματά στη δημιουργία απλά του παιχνιδιού. Φιλοδοξία της ομάδας είναι να εμπνεύσουν κι άλλα παιδιά να μείνουν στο Βόρειο Αιγαίο, να μείνουν στα νησιά και να δουλέψουν από τον τόπο τους στην παγκόσμια αγορά: «Πιστεύουμε στα νέα παιδιά που αφιερώνουν άπειρες ώρες στο διαδίκτυο πως αν έχουν μια σωστή καθοδήγηση και με τα παιχνίδια ακόμα μπορούν να χτίσουν ένα μέλλον με τις ψηφιακές τεχνολογίες χωρίς απαραίτητα να φύγουν στο εξωτερικό. Όπως κι εμείς πήραμε αυτή τη δύσκολη απόφαση δεδομένων των συνθηκών και των ελλείψεων που όλοι αναγνωρίζουμε και βιώνουμε στα νησιά και τις επαρχιακές πόλεις, να ξαναγυρίσουμε στον τόπο μας συνειδητά, έτσι προσπαθούμε να τον ενισχύσουμε δουλεύοντας εδώ ώστε να δώσουμε έμπνευση και στα νεότερα παιδιά. Ζούμε σε μικρές κοινωνίες αλλά δουλεύουμε παγκόσμια πολεμώντας την εποχικότητα του τουρισμού. Ο «ψηφιακός νομάς» που θέλουμε επίσης να προσελκύσουμε στους τόπους μας, θέλει να ναι μέρος μιας δυναμικής κοινότητας, θέλει να νιώθει με άλλους όμοιους του.  Ο τόπος να τον ελκύει».Οι σύγχρονοι λεωφόροι είναι ψηφιακοί. Δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε αυτό». 

 

Στα πλαίσια του διαγωνισμού καινοτομίας η ομάδα του Lesvos Quest έγραψε και ένα μανιφέστο το οποίο περικλείει το όραμα των μελών της ομάδας.

 

 Το μανιφέστο

 

  • Τόπος ελκυστικός πρωτίστως για τους κατοίκους.
  • Συγκριτικό πλεονέκτημα: οι άνθρωποι του.
  • Μείνε, φεύγοντας! Live local. Work global.
  • Από το “Ήλιος – θάλασσα – το αγόρι μου” στους ψηφιακούς νομάδες (trend).
  • Οι σύγχρονοι λεωφόροι είναι ψηφιακοί.
  • Από την εποχή των μπετατζήδων στους bit-ατζήδες.
  • Κάποιοι, κάπου, κάποτε…Silicon Valley (Mountain View).
  • Εμείς…Aegean Archipelago (Island View). Όλο τον χρόνο!
  • Να ερωτεύεστε ιδέες και να φυτεύετε ψηφιακές χαρουπιές.
  • Κάποιοι, κάπου, κάποτε, ίσως και να καταλάβουν.
  • Scaling up => cityquest.gr (registered!).
  • WorldQuest…
  • Sky is the limit! No limit?

 

Η παρουσίαση της ιδέας και όλο το υλικό που δημιουργήθηκε από την ομάδα στα πλαίσια του διαγωνισμού είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο https://lesvos.cityquest.gr/. Η εμπειρία της ομάδας από τον διαγωνισμό από την πρώτη κιόλας μέρα έχει καταγραφεί στο βίντεο https://lesvos.cityquest.gr/video/timelapse.mp4