Teriade: Μετά το Μόναχο στο ΕΜΣΤ της Αθήνας!

Συντάκτης: Μοιραστείτε το:

Συνεχίζοντας την φεστιβαλική του πορεία το ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του Λέσβιου τεχνοκρίτη κι εκδότη βιβλίων τέχνης (VERVE,Grand Livres) Στρατή Ελευθεριάδη-Teriade προβλήθηκε στις 10 Νοεμβρίου στην 31η Ελληνική Βδομάδα Κινηματογράφου (Griechische Filmvoche) στο Μόναχο ενώ το ερχόμενο Σάββατο τις πύλες του στo «Teriade» ανοίγει το Εθνικό Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης!

Προσκεκλημένος στην προβολή του Μονάχου ήταν κι ο σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ Σίμος Κορεξενίδης που με την παρουσίαση του ντοκιμαντέρ και το αργότερα με το Q&A μετέδωσε ακόμη μια φορά του «μήνυμα» του Teriade στο κοινό του φεστιβάλ το οποίο αποτελούνταν τόσο από Έλληνες όσο κι από Γερμανούς σινεφίλ. ««Είμαι πολύ χαρούμενος που το ντοκιμαντέρ μας προβλήθηκε στο Μόναχο, μια μεγάλη γερμανική πόλη με εξίσου μεγάλη ελληνική κοινότητα. Χάρηκα που ακόμη μια φορά γνωστοποιήσαμε το όνομα του Τεριάντ αλλά και την παρακαθήκη που άφησε στο νησί του και την Ελλάδα. Αλλη μία φορά υπήρξα κοινωνός του ότι αυτό το πορτραίτο και η γνωριμία του κοινού με έναν ευεργέτη,ουσιαστικά, που έμπρακτα απέδειξε μια υπέρμετρη αγάπη για την πατρίδα συνοδεύτηκe από την «αγανάκτηση» για τον τρόπο που ιθύνοντες κι αρχές συμπεριφέρθηκαν στον ευφυή αυτόν άνθρωπο.

(Φωτογραφίες Σάκης Βέργος)

 

Σε ερώτηση αν κάποιοι από τους θεατές γνώριζαν τον Τεριάντ,ο σκηνοθέτης απάντησε ότι « Όχι , δεν τον γνώριζαν, και χάρηκαν που τώρα με το ντοκιμαντέρ αυτό συνέβη.Μια γκαλερίστρια μου είπε εκτός αιθούσης ότι είχε επισκεφτεί τη Μυτιλήνη μόνο και μόνο για να δει από κοντά το Μουσείο του Θεόφιλου που υπεραγαπούσε,κι ότι κατά τη διάρκεια της προβολής του ντοκιμαντέρ υπήρχαν σημεία που την συγκίνησαν τόσο πολύ που έκλαιγε! Υποθέτω ότι θα πρέπει να προσμετρηθεί και το γεγονός της νοσταλγίας της πατρίδας,που οδηγούν σε τέτοιες συναισθηματικές εκδηλώσεις, όπου βεβαίως για μένα ή τους άλλους συνδημιουργούς είναι πολύ μεγάλη χαρά να γινόμαστε αποδέκτες τέτοιων σχολίων»

Ο Σίμος Κορεξενίδης ευχαρίστησε τέλος τους υπεύθυνους του φεστιβάλ δηλώνοντας ικανοποιημένος από την πορεία του ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στην ΕΡΤ,σε Ιδρύματα, Μουσεία και Φεστιβάλ ενώ ιδιαίτερα ευτυχής είναι για την επικείμενη προβολή στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, «που ειλικρινά είναι εξαιρετική τιμή για μας να προβάλλεται το ντοκιμαντέρ μας εκεί». «Τον Ιανουάριο θα είμαστε στο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και τον Φεβρουάριο στις Βρυξέλλες. Κάνουμε προσπάθειες να οργανώσουμε προβολή στο Παρίσι και ίσως κάποια στιγμή καταφέρουμε να κάνουμε προβολή και στο Μουσείο- Βιβλιοθήκη Τεριάντ στη Βαριοά, όπως έπρεπε εξαρχής κι επισήμως να γίνει, και δεν ευθυνόμαστε εμείς βεβαίως»είπε ο σκηνοθέτης κατά τη διάρκεια της παρουσίασης.Η φιλοξενία ήταν εξαιρετική και θέλω από εδώ (γιατί είμαι σίγουρος ότι θα διαβάσουν το άρθρο) να ευχαριστήσω την Μάγδα Σμίτ, την Χρυσή ,την Μαρία,την Αλκηστη,τον Κώστα,τον Σάκη,τον Μάρκο και την Τρέισι. Τους ευχαριστώ για τις ξεναγήσεις,την εγκαρδιότητα,τις συζητήσεις,τα γέλια και την αναμνηστική αφίσα με έργα του Τεριάντ που τύπωσαν και μου χάρισαν αφιερώνοντάς μου και από μια ευχή. Γλυκειά μνήμη».

 

ΤΕRIADE @ ΕΜΣΤ . Το ντοκιμαντέρ προβάλλεται στις 18 Νοεμβρίου,στις 11 το πρωί,στην αίθουσα προβολής του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Ο Στρατής Ελευθεριάδης-Teriade γεννήθηκε στη Βαρειά της Λέσβου το 1897 (φέτος συμπληρώθηκαν 120 χρόνια από τη γέννησή του) και πέθανε στο Παρίσι το 1983. 

Συντοπίτης του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου, που τον γνώρισε λίγα χρόνια πριν πεθάνει, βοήθησε στην ανάδειξή του παρέχοντας του τα μέσα (στέγη, καμβάδες, χρώματα, χρήματα) ώστε να μπορεί να δημιουργεί χωρίς το βιοποριστικό άγχος. Όλοι οι πίνακες του Θεόφιλου σώζονται χάρη στον Τεριάντ.

Συνεργαζόμενος στα περιοδικά τέχνης όπου έγραφε κριτικές, κι αργότερα σε ότι εξέδιδε, κι εκμεταλευόμενος στο έπακρο την Παρισινή έκρηξη δημιουργικότητας του Μεσοπολέμου, έγινε φίλος των μεγαλύτερων ομάτων της Τέχνης : Πικάσο, Ματίς, Μιρό, Σαγκάλ, Τζιακομέττι, Λεζέ, Χουάν Γκρί, Λε Κορμπιζιέ, Ρουό, Μπρακ, Ελυάρ, Μιγιό, Λωράνς, Καρτιέ Μπρεσόν , Μπονάρ, Βιλλόν, Μπρασάι, καθώς και των Ελλήνων: Ελύτη, Τσαρούχη, Ν.Χ.Γκίκα, Βενέζη, Κανέλλη.

Η βαθύτερη επιθυμία του να δεθεί αιώνια με την πατρώα γη, τον ώθησε να ιδρύσει στο κτήμα του δίπλα στο σπίτι του στη Βαρειά, και να δωρίσει, δύο Μουσεία : το Μουσείο Θεοφίλου (όπου εκτίθενται οι πίνακες της συλλογής του) και το Mουσείο-Βιβλιοθήκη Τεριάντ (όπου εκτίθεται το σύνολο του εκτυπωμένου έργου του), το οποίο θεωρείται ως το πρώτο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στην Ελλάδα.

Για την προσφορά του στην Τέχνη τιμήθηκε από την Γαλλική Ακαδημία με τον τίτλο του «Ιππότη των Τεχνών».

Στο ντοκιμαντέρ μιλούν για τον Τεριάντ σημαντικοί εκπρόσωποι των Τεχνών, όπως οι κ.κ Κατερίνα Κοσκινά (Διευθύντρια ΕΜΣΤ), Κατίνα Χαραλαμπίδη (διαχειρίστρια Ιδρύματος Τεριάντ), Στρατής Πάλλης (Φαρμακοποιός-πρώην Δήμαρχος), Άνη Κοντογιώργη (Ιστορικός Τέχνης Dr- Θεατρολόγος), Στέλιος Δασκαλάκης (Μουσειογράφος- Συντηρητής αρχαιοτήτων), Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα (Δ/ντρια Εθνικής Πινακοθήκης), Κατερίνα Καμάρα (Γεν. Γραμ. Μακεδονικού Μουσ. Μοντερνας Τέχνης), Κώστας Κούμπας (Ιατρός-πρώην μέλος του ΔΣ του Μουσείου), Δημήτρης Χαλκιώτης (Καθηγητής Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου), Μάνος Στεφανίδης (Κριτικός-Ιστορικός Τέχνης), Σοφία Πελοποννησίου (Μουσειολόγος), Νίκη Τσαρούχη Γρυπάρη (Δ/ντρια Μουσείου Τσαρούχη), Dominique Szymusiac(πρώην Διευθύντρια Μουσείου Matisse @ Cateau Cambresis), Κώστας Χαραλαμπίδης (ζωγράφος), Κωστής Ιωάννου (ανιψιός του Οδυσσέα Ελύτη), Νίκη Ελευθεριάδη (ζωγράφος), Στρατής Φραντζέσκος (Αρχιτέκτονας), Δημήτρης Νικορέτζος (καθηγητής Πανεπιστημίου-Συγγραφέας), Κώστας Μανιατόπουλος (Ζωγράφος- Διευθυντής Μουσείου Βιβλιοθήκης Τεριάντ).

Το ντοκιμαντέρ έχει και αναμένεται να προβληθεί σε διαφορετικά Φεστιβάλ και χώρους, όπως το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, το Αρχαιλογικό Μουσείο Μυτιλήνης, το 31 Griechische Filmwoche Festival στο Μόναχο, το 4th Free Flying Festival στις Βρυξέλλες και στην ΕΡΤ.

Συντελεστές

Παραγωγή : WONDERSPOT (www.wonderspotmedia.com ) & Σίμος Κορεξενίδης

Οργάνωση παραγωγής: Βαρβάρα Γκιγκιλίνη

Δημοσιογραφική έρευνα: Σίμος Κορεξενίδης & Βαρβάρα Γκιγκιλίνη

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Κώστας Σταμούλης/Π. Αβαγιανός/ Γ.Χρυσαφάκης

Μοντάζ: Γιώργος Χρυσαφάκης

Μουσική : Δραμαμίνη

Μετάφραση (Αγγλικά): Ντέση Βερβενιώτου

Σκηνοθεσία: Σίμος Κορεξενίδης

Προηγουμενο αρθρο

Γενική απεργία για το προσφυγικό στις 20 Νοεμβρίου-Διαμαρτυρία ένστολων στη Μόρια

Επομενο αρθρο

Τρεις σοροί στη θάλασσα της Λέσβου επιβεβαιώνουν τους χειρότερους φόβους μας