Search

Απ’ όλη την Ευρώπη, μαθητές και εκπαιδευτικοί γινόμαστε ένα

Σεμινάριο εξεύρεσης συνεργατών στο Αμβούργο της Γερμανίας

Μια αξιόλογη συμμετοχή και εμπειρία είχε ο εκπαιδευτικός Γιώργος Κουτλής, καθηγητής πληροφορικής, σε ένα ευρωπαϊκών προδιαγραφών σεμινάριο, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Αμβούργο της Γερμανίας στα μέσα Μαΐου. Ο κ. Κουτλής φιλοξενείται σήμερα στα ΠΟΛΙΤΙΚΑ τόσο για να μοιραστεί μαζί μας τις εντυπώσεις, την πληροφόρηση και τις εμπειρίες που αποκόμισε, όσο και για να προτρέψει αλλά και να κάνει ευρύτερα γνωστό στους συναδέλφους του εκπαιδευτικούς τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να βρίσκουν συνεργάτες, μέσω του  etwinning, απ’ όλη την Ευρώπη με σκοπό την διοργάνωση και υλοποίηση projects στα σχολεία.

Το etwinning είναι ένα πανευρωπαϊκό πρόγραμμα μέσω του οποίου μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους όλοι οι εκπαιδευτικοί προκειμένου να ανταλλάσουν ιδέες, να βρίσκουν συνεργάτες και να διοργανώνουν τα διάφορα projects.

Όπως χαρακτηριστικά μας είπε ο κ. Κουτλής, «Το συγκεκριμένο σεμινάριο αφορούσε νέα μέλη στα οποία έδινε την ευκαιρία να πάνε στο Αμβούργο, ώστε να γίνει η συνάντηση δια ζώσης και όχι διαδικτυακά.

Στο σεμινάριο συμμετείχαν 14 χώρες και φέτος οι εκπαιδευτικοί που επιλέχτηκαν υπηρετούν σε σχολεία μειονεκτικών περιοχών όπως για παράδειγμα σχολεία με παιδιά μεταναστών, σχολεία με ιδιαίτερα χαμηλά εισοδήματα κλπ.

Το Λύκειο Αγιάσου στο οποίο υπηρετώ, κάλυπτε αυτές τις προϋποθέσεις και επιλέχτηκε μετά από κλήρωση ανάμεσα σε 25 σχολεία με χαμηλά εισοδήματα. Επίσης κι εγώ ο ίδιος ως εκπαιδευτικός, κληρώθηκα μεταξύ συναδέλφων με βασική προϋπόθεση να μην έχουμε συμμετάσχει άλλη φορά στο εν λόγω σεμινάριο. Πριν πάμε στο σεμινάριο μας ζητήθηκε να κάνουμε εγγραφή στο etwinning προβάλλοντας τα θέματα που μας ενδιαφέρουν για να υλοποιήσουμε ως project.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 Έτσι είχα την τύχη και την ευκαιρία να πάω στο Αμβούργο, να βρω συνεργάτες, να συζητήσω μαζί τους και να διοργανώσουμε το project το οποίο θα ξεκινήσει να υλοποιείται από την επόμενη σχολική χρονιά.

Οι εντυπώσεις μου από τη διοργάνωση είναι άριστες. Η οργάνωση ήταν άψογη. Είχαμε πλήρη πληροφόρηση για τις μετακινήσεις, το  ξενοδοχείο και τον χώρο του συνεδρίου, ενώ οι διοργανωτές ήταν πρόθυμοι να απαντήσουν σε οποιαδήποτε απορία μας και να μας εξυπηρετήσουν. Στην ελληνική αποστολή συμμετείχαμε  πέντε  εκπαιδευτικοί και ο εθνικός εκπρόσωπος (NSS)».

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

1η ημέρα

Η πρώτη μέρα ξεκίνησε με εγγραφές και καλωσόρισμα. Ακολούθησε γνωριμία των εκπαιδευτικών και των εθνικών αντιπροσώπων και κατόπιν η κα Christine Neuman παρουσίασε μελέτη του πανεπιστημίου του Essen της Γερμανίας για τα υποβαθμισμένα σχολεία με μετανάστες, χαμηλά εισοδήματα κλπ. Η έρευνα αυτή διεξάγεται την τριετία 2014-2017 σε 36 σχολεία.

Ακολούθως παρουσιάστηκε ο θεσμός του etwinning από τον κ. Anders Bräunstedt . Συμμετέχουν 310.370 εκπαιδευτικοί, υλοποιώντας 41.143 projects σε 140.286 σχολεία από 35+6 χώρες. Το etwinning είναι μια δωρεάν και ελεύθερη διαδικτυακή πλατφόρμα, όπου τα οφέλη για τους μαθητές που συμμετέχουν στα project είναι πολλά:

  • Εξάσκηση σε ξένη γλώσσα
  • Χρήση νέων τεχνολογιών
  • Συνεργασία με μαθητές και εκπαιδευτικούς της ίδιας χώρας ή των άλλων χωρών
  • Κινητοποίηση των μαθητών
  • Χρήση καλών πρακτικών
  • Δεσμοί μεταξύ των σχολείων

Έπειτα παρουσιάστηκε από την Ulrike Suchantke, ως καλή πρακτική, μια περίπτωση σχολείου του Βερολίνου με παιδιά με νοητική υστέρηση, εκ των οποίων το 65% δεν γνωρίζει την Γερμανική γλώσσα και το 67%  δεν έχει πρόσβαση σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Στο project συνεργάστηκαν με τη Γερμανία, η Αυστρία, η Γαλλία και η Εσθονία και υλοποίησαν ολιγόλεπτα φιλμ με την τεχνική “stop motion animation”.

Ακολούθησε παιγνιώδης δραστηριότητα γνωριμίας των εκπαιδευτικών.

Στη συνέχεια δημιουργήθηκαν 5μελή group σύμφωνα με τα θέματα για τα οποία είχαμε εκδηλώσει ενδιαφέρον. Ορίσαμε τίτλο του project και φτιάξαμε poster γι’ αυτό.

Τα poster εκτέθηκαν προς όλους τους συμμετέχοντες του σεμιναρίου. Οι εκπαιδευτικοί λοιπόν μπορούσαν να παραμείνουν στην ομάδα που τους είχαν αρχικά τοποθετήσει οι διοργανωτές του σεμιναρίου ή εάν κάποιο άλλο από τα project τους εξέφραζε περισσότερο, μπορούσαν να επιλέξουν να συμμετάσχουν σε αυτό.

 

2η ημέρα

Η δεύτερη μέρα του σεμιναρίου ξεκίνησε με την παρουσίαση καλής πρακτικής της Γαλλίδας Muriele Dejaune από σχολείο του Παρισιού, όπου η πλειονότητα των μαθητών είναι παιδιά οικονομικών μεταναστών από την Αφρική. Ενώ τα παιδιά αυτά δεν ενδιαφέρονται πρακτικά για το σχολείο, η εκπαιδευτικός κατάφερε μέσω του etwinning project να τους κινητοποιήσει. Το έργο που υλοποίησαν ήταν ένα περιοδικό με συνταγές μαγειρικής  και πήραν το 1ο βραβείο της ετήσιας διοργάνωσης. Η Muriele Dejaune  διηγήθηκε με τι καμάρι οι 15χρονοι (πρώην αδιάφοροι) μαθητές παρέλαβαν τους επαίνους τους.

Έπειτα, σύμφωνα με τα project στα οποία είχαν καταλήξει οι ομάδες από την προηγούμενη μέρα, μετείχαν με τους νέους συνεργάτες τους σε παράλληλα workshops, όπου τους εξηγήθηκε και έκαναν πρακτική στο διαδικτυακό περιβάλλον του etwinning Desktop.

Ο κ. Κουτλής μετείχε σε ομάδα που είχαν συγκροτήσει μια Γερμανίδα και μια Σουηδή συνάδελφος και στη συνέχεια προσχώρησαν άλλη μία Γερμανίδα και μια Γαλλίδα εκπαιδευτικός. Ο τίτλος του project είναι Different. Still the same και σκοπός του είναι να καταδείξει ότι μολονότι οι έφηβοι μαθητές των χωρών που συμμετέχουν, ζουν σε διαφορετικό περιβάλλον και ίσως έχουν διαφορετικές συνήθειες, στην πραγματικότητα έχουν κοινά ενδιαφέροντα και ανησυχίες.

Υποβλήθηκαν τα project στην διαδικτυακή πλατφόρμα του twinspase και αυτά αφού ελέγχθηκαν, εγκρίθηκαν από τους εθνικούς αντιπροσώπους που για την ελληνική αποστολή είναι ο κ. Χρήστος Μπίτσης.

Στο επόμενο workshop έγινε πρακτική στο πώς να ενημερώνεται το Twinspace, ο χώρος δηλαδή στο διαδίκτυο, όπου θα αναρτάται το υλικό του project που εκπονείται και μέσω του οποίου θα γίνεται η επικοινωνία μαθητών και εκπαιδευτικών από τις διαφορετικές χώρες που συμμετέχουν.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3η ημέρα

Η τρίτη και τελευταία μέρα του σεμιναρίου ξεκίνησε με τους εκπαιδευτές να προτείνουν διαδικτυακά εργαλεία (web 2.0 εφαρμογές) και πρακτικές που θα χρειαστούν στην πορεία υλοποίησης του project.

Έπειτα δόθηκε χρόνος να βρεθούν οι ομάδες συνεργατών κάθε project και να σχεδιάσουν τα πρώτα βήματά του, δεδομένης της ευκαιρίας ότι βρίσκονταν από κοντά, ενώ αργότερα η συνεργασία θα γίνεται διαδικτυακά, όπως άλλωστε είναι και η φιλοσοφία του etwinning.

Τέλος έγινε στην ολομέλεια του συνεδρίου μια μικρή παρουσίαση του project που πρόκειται να υλοποιηθεί από κάθε ομάδα.

 

Κλείνοντας ο κ. Κουτλής μας είπε τα εξής:

«Η διοργάνωση etwinning είναι εξαιρετική αφού δίνει στους μαθητές που συμμετέχουν, την ευκαιρία να επικοινωνήσουν και να συνεργαστούν με άλλους νέους ευρωπαίους πολίτες. Για τους εκπαιδευτικούς είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα και ευχάριστη πρόκληση. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν το σχολείο τους ανήκει σε μειονεκτική περιοχή, όπως ήταν και το στοχευμένο κοινό του συνεδρίου. Με χαρά θα συμμετείχα σε οποιαδήποτε παρόμοια διοργάνωση».