Search

Θεόδωρος Κερκέζος – Σαξοφωνίστας:Η Τέχνη υπάρχει παντού

«Το Φεστιβάλ του Μολύβου είναι μία πολύ φιλότιμη προσπάθεια από κάποιους ανθρώπους με αισθητική και ιδεολογία που ταιριάζει με την δική μου και είναι πολύ μεγάλη χαρά που με κάλεσαν και συμμετέχω»

 Με αφορμή το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου που θα πραγματοποιηθεί στις 19, 20 & 21 Αυγούστου 2015 στον όμορφο Μόλυβο, συγκεντρώνοντας στην εναρκτήρια χρονιά  21 κορυφαίους ερμηνευτές κλασικής μουσικής από όλο τον κόσμο, η εφημερίδα ΠΟΛΙΤΙΚΑ φιλοξενεί σήμερα τον πολυβραβευμένο, διεθνούς φήμης σαξοφωνίστα Θεόδωρο Κερκέζο, ο οποίος μας μιλά για τη μουσική, για τις συνεργασίες και τη δουλειά του, για τα πράγματα και τις αξίες που θεωρεί εκείνος σημαντικές, αλλά και για τη γνώμη του σχετικά με το φεστιβάλ που διοργανώνεται για πρώτη φορά φέτος στο Μόλυβο.

 

Κύριε Κερκέζο, μιλήστε μας λίγο για τη μουσική σας. Τι ήταν εκείνο που σας έδεσε με αυτήν;

Τι είναι για σας το σαξόφωνο;

Θ. Κ. Ασχολούμαι με το όργανο από 15 χρονών (και με την μουσική λίγα χρόνια νωρίτερα), οπότε φυσικό είναι να έχω πολύ μεγάλο δέσιμο με το σαξόφωνο, αφού όλα αυτά τα χρόνια ήταν παρόν σε όλες τις μεγάλες συγκινήσεις και σημαντικές στιγμές της ζωής μου. Σαν ένας άγγελος που είναι πάντα δίπλα μου και μοιράζεται τις χαρές και τις λύπες μου, τις εμπειρίες και τον χρόνο μου. Σε αντίθεση με άλλους καλλιτέχνες, για μένα το σαξόφωνο και η μουσική δεν είναι όλη η ζωή μου και δεν μπορώ να εκφραστώ με τα βαρύγδουπα λόγια που ακούω… δεν μπορώ να ζήσω χωρίς μουσική… η μουσική είναι τα πάντα μου κ. α. Σίγουρα είναι ένα πολύ μεγάλο μέρος της ζωής μου και από τα σημαντικότερα. Σκεφτείτε ότι όλη η οικογένειά μου είμαστε επαγγελματίες μουσικοί.

Εξίσου σημαντικά όμως είναι τα παιδιά μου, η σύζυγός μου, ο κύκλος μου και ακόμα τα καθημερινά που κάνουν πολλοί: ένας περίπατος στην φύση, μια ωραία συζήτηση, ένα ταξίδι, ένα βιβλίο, μία άθληση, κ.α. Όλα αυτά συνθέτουν και αποτελούν την προσωπικότητα και την ζωή μου, ενώ χωρίς αυτά θα ήταν πολύ δύσκολο να ισορροπήσω.

Ποιες συνεργασίες σας και με ποιους θα λέγατε ότι αποτέλεσαν κορυφαίες στιγμές και σταθμούς στην καριέρα σας;

Θ. Κ. Από κάθε συνεργασία παίρνεις θετικά και αρνητικά στοιχεία, η επιλογή είναι δική σου. Προσπαθώ να παίρνω και να αφομοιώνω μόνο τα θετικά των στιγμών, αν και είναι δύσκολο. Κάποιες από τις σημαντικότερες συνεργασίες που έρχονται πιο συχνά στην μνήμη μου είναι οι συναυλίες μου με τον κολοσσό της βιόλας Yuri Bashmet, οι ηχογραφήσεις στο Abbey Road Studio με την Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου και τον Yuri Simonov, οι συναυλίες και ηχογραφήσεις με την Φιλαρμονική του Λονδίνου. Κορυφαίες επίσης αναμνήσεις – εμπειρίες οι συναυλίες με την Φιλαρμονική της Αγ. Πετρούπολης στην ιστορική αίθουσα της πόλης κ. α.

Πιστεύετε ότι μέσα στα γενικότερα πλαίσια της κρίσης που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, και όχι μόνο της οικονομικής αλλά περισσότερο της κρίσης αξιών, η μουσική περνάει κι εκείνη τη δική της κρίση ή ότι είναι μια αξία διαχρονική η οποία  δεν πλήττεται από καμία παράμετρο;

Θ. Κ. Η φύση του ανθρώπου είναι τέτοια ώστε να επηρεάζεται και να παίρνει ερεθίσματα από τα πάντα γύρω του και κατ’ επέκταση να επηρεάζεται η ζωή του. Η Τέχνη που είναι η φυσική έκφραση του ανθρώπου δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστη αφού προέρχεται από τον άνθρωπο. Εδώ βέβαια υπάρχει το μεγαλείο της που την θέλει να είναι το σημαντικότερο στοιχείο στην εξέλιξη του ανθρωπίνου είδους διότι η Τέχνη υπάρχει παντού.  211010_41_DIMITRIA_KERKEZOS

Η οικονομική κρίση επηρεάζει όσον αφορά την διεύρυνση της και δεν ακουμπά καθόλου την αξία της. Η μουσική υπήρχε πολύ πριν από κάθε είδους κρίση και θα εξακολουθεί να υπάρχει ανεξαρτήτου κρίσεων και αξιών, όπως ο Παρθενών μας. Το θέμα αξιών, όπως και αισθητικής είναι προσωπικό. Τι αξίες έχει ο καθένας μας και πώς τις διαχειρίζεται είναι στο χέρι του, όπως και οι επιλογές που κάνουμε που κρίνουν την ζωή μας και πολλές φορές και την ζωή των άλλων. Είναι στο χέρι μας να επιλέγουμε (τα κανάλια που βλέπουμε στην τηλεόραση – αν και είμαι κατά αυτής – την εφημερίδα που αγοράζουμε, τον Πολιτικό που ακούμε, το φαγητό που τρώμε,  το είδος της διασκέδασης ή ψυχαγωγίας κλπ.).

Φέτος συμμετέχετε στο Φεστιβάλ του Μολύβου. Τι το ιδιαίτερο έχει για σας το συγκεκριμένο φεστιβάλ και πώς αισθάνεστε που συμμετέχετε σ’ αυτό;

Είναι μία πολύ φιλότιμη προσπάθεια από κάποιους ανθρώπους με αισθητική και ιδεολογία που ταιριάζει με την δική μου και είναι πολύ μεγάλη χαρά που με κάλεσαν και συμμετέχω. Για την χώρα μας, είναι η πρώτη φορά που συμμετέχουν τόσοι πολλοί σπουδαίοι καλλιτέχνες σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα. Το πρόγραμμα είναι υψηλών προδιαγραφών και αναμένεται να σημειώσει μεγάλη επιτυχία.

Κερκέζοςφσφεςεφς

Λίγα λόγια για τον σολίστ Θεόδωρο Κερκέζο

Ο Θεόδωρος Κερκέζος πήρε το δίπλωμά του από το Ωδείο Αθηνών (τάξη Μ. Φαραντάτου) και συνέχισε με μαθήματα στην Γαλλία από τον Ν. Ντεφαγιέ και τον Ζ-Μ. Λοντέξ και έχει βραβευθεί για το 1991 και 1992 με το βραβείο «Παπαϊωάννου».

Συμπράττοντας ως σολίστ με φημισμένες ορχήστρες όπως η Φιλαρμονική του Λονδίνου, η Φιλαρμόνια (του Λονδίνου) και η Φιλαρμονική της Αγ. Πετρούπολης απέσπασε θερμότατα σχόλια. Έχει ερμηνεύσει όλο το κλασικό ρεπερτόριο του σαξοφώνου με ορχήστρες όπως: Συμφωνική του Βερολίνου, Νυρεμβέργης και της Νότιας Βεστφαλίας (Γερμανία), Κρατική Ορχ. Αθηνών, Κ. Ο. Θεσσαλονίκης, Συμφωνική της Ραδιοφωνίας της Μόσχας «Τσαϊκόφσκι», Νέα Όπερα της Μόσχας, Ραδιοφωνική της Σόφιας, Ραδιοφωνική του Βουκουρεστίου, Ραδιοφωνική της ΕΡΤ, καθώς και πολλές φιλαρμονικές όπως του Βουκουρεστίου, Ιασίου, «Μεντιτερανέο» της Ισπανίας κ. α.

Επίσης με την Καμεράτα Ορχ. φίλων της Μουσικής, την Καμεράτα της Βουδαπέστης, του Πφόρτσχάιμ, (Γερμανία) και τους Ensemble Modern – Frankfurt , σε αίθουσες όπως: Royal Festival Hall , Wigmore Hall , Queen Elizabeth Hall  -Λονδίνο, Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Carnegie Hall ( Weill Hall ) – Ν. Υόρκη, Μεγάλες αίθουσες της Φιλαρμονικής της Αγ. Πετρούπολης και του Κρατικού Ωδείου της Μόσχας (Τσαϊκόφσκι).

Συνθέτες όπως οι: Ι. Ξενάκης , Μ. Θεοδωράκης, Θ. Μικρούτσικος, Θ. Αντωνίου κ.α. έχουν αφιερώσει έργα τους για αυτόν. Από το 1998 συνεργάζεται με τον εκδοτικό οίκο « Alphonse Leduc » του Παρισιού για την έκδοση και προώθηση έργων για σαξόφωνο.

Διδάσκει στο Ωδείο Αθηνών  και παραδίδει μαθήματα τελειοποίησης στα Ωδεία: Κρατικό της Μόσχας, Βοστόνης, Νέας Αγγλίας, Ίθακα (Ν.Υόρκη) κλπ., ενώ είναι μέλος κριτικών επιτροπών διεθνών διαγωνισμών.  Παράλληλα έχει να επιδείξει και σημαντικό δισκογραφικό έργο.