Search

Επαγρύπνηση για την νέα εποχή της λεσβιακής αγοράς

 

Χρήστος Πουλέλλης – οπτικός

Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης

Σήμερα θέλοντας να αφουγκραστούμε τον παλμό της αγοράς και να ανιχνεύσουμε τους δείκτες στους οποίους κινείται η εμπορική δραστηριότητα της πόλης, μετά τον τελευταίο χρόνο των μαζικών προσφυγικών ροών, μιλάμε με τον κ. Χρήστο Πουλέλλη, ο οποίος ως Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης αλλά και ως  έμπειρος και επιτυχημένος επιχειρηματίας της λεσβιακής αγοράς μας αναλύει τις θέσεις και τις απόψεις του, τόσο για την παρούσα εικόνα, όσο και για το πώς προβλέπεται να διαμορφωθεί η κατάσταση στο μέλλον αν δεν ληφθούν άμεσα και σοβαρά μέτρα.

Ποια είναι η γενικότερη αποτίμηση της αγοράς τα τελευταία πέντε χρόνια;

Χ. Π. Η αγορά της πόλης της Μυτιλήνης τα τελευταία πέντε χρόνια παρουσιάζει μια συνεχή πτωτική τάση. Παρ’ όλα αυτά παρατηρείται το παράδοξο φαινόμενο, τα ενοίκια των καταστημάτων αφενός να μην έχουν ανάλογη πτωτική πορεία, αφετέρου σε κάθε κλειστό κατάστημα άμεσα παρουσιάζεται νέος ενοικιαστής. Επιπλέον παρατηρείται συνεχής συγκέντρωση εμπορικών επιχειρήσεων στην οδό Ερμού, από την αρχή έως τη συμβολή με την οδό Μητροπόλεως, καθώς επίσης και άνοιγμα νέων καταστημάτων στο υπόλοιπο της Ερμού ως το τέλος της στην Επάνω Σκάλα.

Εκτός από την οικονομική κρίση, ποιοι άλλοι παράγοντες πιστεύετε ότι έπαιξαν ρόλο στην πτώση της αγοραστικής δραστηριότητας των καταναλωτών; Για παράδειγμα θεωρείτε  ότι ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών έφυγαν προς την Τουρκία όπου βρίσκουν φθηνά προϊόντα;

Χ. Π. Η πτώση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών οφείλεται, πέραν της συρρίκνωσης των εισοδημάτων λόγω της οικονομικής κρίσης, αφού η πλειοψηφία των καταναλωτών της πόλης είναι δημόσιοι υπάλληλοι ή υπάλληλοι ΔΕΚΟ κτλ., και στην οικονομική δυσπραγία των αγροτών λόγω της πτώσης της παραγόμενης ποσότητας ελαιολάδου τα τελευταία χρόνια καθώς και στη μη δημιουργία νέων παραγωγικών και βιοτεχνικών επιχειρήσεων, παρά μόνον εκείνων που ασχολούνται με τη μεταποίηση, τον τουρισμό και την παροχή υπηρεσιών. Επιπλέον η λειτουργία των κινεζικών καταστημάτων με αμφίβολης ποιότητας προϊόντα, τα συνεχή ταξίδια στην τουρκική αγορά με πολύ φθηνό εισιτήριο, αλλά και η αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου που κάνει εύκολη την φθηνή παραγγελία προϊόντων, δημιουργεί ασφυκτικό πλαίσιο.

Όμως η προσφυγική κρίση τον τελευταίο χρόνο επηρέασε θετικά κάποιες τοπικές επιχειρήσεις που έχουν άμεση σχέση με αυτή, αν και πιστεύω ότι μακροπρόθεσμα, μετά το τέλος της, θα δημιουργηθεί μεγαλύτερο πρόβλημα λόγω περιορισμού του τουριστικού ρεύματος στη Μυτιλήνη, όπως τουλάχιστον φαίνεται από τα μέχρι τώρα στοιχεία προκρατήσεων των πρακτόρων της Λέσβου.

Ποια κατά την γνώμη σας, ως επιχειρηματίας με μακρά ιστορία, θα ήταν η κατεύθυνση προς την οποία πρέπει να κινηθεί τόσο ο εμπορικός σύλλογος όσο και οι ίδιοι οι μαγαζάτορες, ώστε να ανακάμψει η αγορά της Μυτιλήνης;

Χ. Π. Ο Εμπορικός Σύλλογος Μυτιλήνης είναι ένα συνδικαλιστικό όργανο των εμπόρων της πόλης με περίπου 250 μέλη, το οποίο όμως έχει πολλαπλάσια δυναμική κι αυτό φαίνεται σε κάθε κάλεσμα για κλείσιμο της αγοράς όπου η συμμετοχή αγγίζει το 100%. Για τον λόγο αυτό το νέο Δ. Σ. του Συλλόγου που απαρτίζεται από νέα μέλη με φιλόδοξες απόψεις, θα πρέπει να κατεβάζει προτάσεις με περισσότερη διάθεση ώστε να καταστήσουν την πόλη εμπορικό και τουριστικό προορισμό τόσο για τους γείτονες Τούρκους όσο και για τους ντόπιους αλλά και τους πρόσφυγες. Αυτό απαιτεί επαγρύπνηση και δημιουργία νέων project (γιορτή Αγίου Βαλεντίνου, Γιορτές Αγοράς, Χριστούγεννα, Απόκριες, Λευκή Νύχτα για το καλοκαίρι κλπ.). Επιπλέον απαιτείται συνεχής καθαριότητα από την Δημοτική Αρχή καθώς και άλλες παρεμβάσεις όπως σκίαση μέρους της Ερμού, φύτεμα λουλουδιών, δημιουργία και επέκταση μικρών καφέ στον πεζόδρομο  τα οποία θα δώσουν μια άλλη όψη στην αγορά.

 

                «Οτιδήποτε  βγάζει τον καταναλωτή

από το σπίτι προσφέρει θετικό πρόσημο στην αγορά…»

Το τελευταίο διάστημα, λόγω του προσφυγικού φαινομένου με ότι αυτό συνεπάγεται, βλέπουμε ότι πολλοί επιχειρηματίες είδαν τις εισπράξεις τους ξαφνικά να απογειώνονται. Πιστεύετε πως αυτό το αποτέλεσμα προσφέρει τελικά στην τοπική οικονομία ή θεωρείτε ότι μακροπρόθεσμα θα κάνει ζημιά συνολικά για τον τόπο;

Χ. Π. Το προσφυγικό τόνωσε τις επιχειρήσεις που είχαν άμεση σχέση με την ένδυση, την υπόδηση, το φαγητό, τη διαμονή και τη μετακίνηση, τόσο στην πόλη όσο και στα γύρω χωριά, όμως η αρνητική διαφήμιση που εισπράξαμε το περασμένο καλοκαίρι με τους εξαθλιωμένους πρόσφυγες – μετανάστες να περιφέρονται στην πόλη, τα χιλιάδες εγκαταλειμμένα σωσίβια και σκάφη στις παραλίες είναι εικόνες που δύσκολα ανατρέπονται. Άραγε η Εταιρεία Ανάπτυξης του Δήμου πότε θα αρχίσει να λειτουργεί και να παράγει έργο, ώστε μαζί με την Περιφέρεια, τον Δήμο, την Ένωση Πρακτόρων και Ξενοδόχων, να συνεργαστούν και να κάνουν τις παρεμβάσεις εκείνες που θα κάνουν το τουριστικό προϊόν της Λέσβου και πάλι ελκυστικό;

 

Πώς αξιολογείτε τις διάφορες φιέστες που γίνονται κατά καιρούς, σε ότι αφορά τον αντίκτυπό τους στην εμπορική δραστηριότητα της αγοράς;

Χ. Π. Οτιδήποτε γίνεται και βγάζει τον καταναλωτή από το σπίτι, ακόμα και για έναν καφέ ή έναν απλό περίπατο, προσφέρει θετικό πρόσημο στην αγορά. Οι πρόσφατες εκδηλώσεις της γιορτής του Αγίου Βαλεντίνου με την συμμετοχή του  Δήμου έδειξαν τις καλές προοπτικές που υπάρχουν για τον επόμενο χρόνο. Ο Εμπορικός Σύλλογος Μυτιλήνης είναι ανοιχτός σε κάθε υπόδειξη ή πρόταση που βοηθά στην ανάπτυξη, ώστε η αγορά της Μυτιλήνης να είναι ανταγωνιστική σε προϊόντα, τιμές, ευκαιρίες και να είναι ένας ευχάριστος, επισκέψιμος και διαφημιζόμενος χώρος όλο το χρόνο.